Połącz erę streamingu z blokadą narzuconą przez pandemię i masz idealną burzę kreatywności. Przez cały 2020 rok wydawało się, że każdy tydzień przynosił lawinę singli.
Oto nasze ulubione 25 łacińskich singli roku w kolejności alfabetycznej, po tytule.
Carla Morrison, „Ansiedad”
„Ansiedad” oznaczało odrodzenie Carli Morrison. Po przeprowadzce do Paryża i nie wydawaniu nowej muzyki od pięciu lat, Morrison wróciła do życia dzięki temu szybkiemu, połączonemu z R & B popowym utworem, który bada jej własny związek ze zdrowiem psychicznym. „Ansiedad” był pierwszym singlem z nadchodzącego albumu Morrison, długo oczekiwanej kontynuacji tego nominowanego do nagrody Grammy w 2015 roku Amor Supremo
Karol G, „Bichota”
„Bichota”, wyprodukowany z wieloletnim współpracownikiem Ovy na perkusji, dotyczy nie tylko wzmocnienia w tradycyjnym sensie, ale też wzmocnienia pewności siebie i przejęcia kontroli.
Mon Laferte, „Biutiful”
Chilijska piosenkarka i autorka tekstów Mon Laferte stała się kwarantannowym alter ego każdego z jej zachęcającym utworem, który jest dawką miłości własnej i wzmocnienia. Według Laferte, piosenka narodziła się w dniu, w którym obudziła się „czując się ładnie”. Utwór w stylu alt-pop pojawił się wraz z teledyskiem DIY nagranym w mieszkaniu jej najlepszej przyjaciółki w Mexico City.
Nathy Peluso, „Buenos Aires”
Argentyńska piosenkarka i autorka tekstów rozpoczęła swoją karierę na undergroundowej scenie hip-hopowej w Hiszpanii, pisząc uliczne wiersze i zabójcze rapowe rymy, które wkrótce przyniosły ją na mapę muzyczną. Prawdziwe pudełko niespodzianek, Peluso eksperymentuje z neo-soul, fuzjami perreo, oldschoolowym rapem z lat 90., tangiem i muzyką tropikalną, ale jednym z jej lepszych utworów jest „Buenos Aires”. „Buenos Aires” było nominowane na Latin Grammys 2020 za najlepszą piosenkę alternatywną i został wykonany u boku Fito Paeza podczas ceremonii wręczenia nagród.
Ecko & Cazzu, „Cama Vacia”
Nazwij to Pimpinela dla nowego pokolenia. Ta zaraźliwa i duszna perełka trap o byłej parze, której nieustannie powtarzające się sprawy sprawiły, że co poszło nie tak w ich związku. Kolaboracja stawia na czele dwóch pionierów ruchu argentyńskiego trapu i ich muzycznej ewolucji. Na „Cama Vacia” zachowują wierność podziemnemu brzmieniu, ale także dodają odrobinę romansu do tej intrygującej historii miłosnej. Czarno-biały teledysk, wyreżyserowany przez Renderpanic w Argentynie, przedstawia obu artystów oddających hołd Bonnie & Clyde.
Ozuna feat. Karol G i Myke Towers, „Caramelo” (remiks)
Pierwszy singiel Ozuny do ENOC to utwór, jeszcze słodszy dzięki kobiecemu akcentowi Karola G i głębszemu barytonowi Myke Tower kontrastującemu z wysokim tenorem Ozuny. „Caramelo” nie idzie w stronę sprośnych remiksów, ale zamiast tego trzyma się kaprysu oryginału, jest seksowny, ale nie seksualny, sugestywny, ale nigdy nie pokazuje zbyt wiele. Oczywiście pomaga to, że Ozuna ma niesamowity talent do tworzenia wysoce melodyjnych utworów z natychmiastowo wpadającymi w ucho refrenami. Remiks z Karolem G i Towersem dodaje dodatkowej tekstury, aby stać się bardzo uzależniającym utworem.
Prince Royce wyczyn. Myke Towers, „Carita de Inocente (Remix)”
Prince Royce powrócił do swoich bachatowych korzeni w „Carita de Inocente”. Piosenka, która znalazła się na szczycie Billboards Tropical Airplay będąc przez 29 tygodni na pierwszym miejscu, a został ponownie ulepszona z Myke Towers. Zaczyna się od tradycyjnej bachaty, a następnie przechodzi do bitów latynoskiego trapu z alternatywnymi gitarowymi riffami, po czym ponownie przechodzi do bachaty. Dostajemy też przedsmak umiejętności wokalnych Towers – w przeciwieństwie do hip-hopowego, freestyle’owego flow, który go charakteryzuje.
Eslabon Armado „Con Tus Besos”
To regionalne meksykańskie nastoletnie trio udowodniło, że nie potrzebuje sprośnych tekstów, aby zrobić hit w 2020 roku. Stawiając wszystko na ultra romantyczną balladę, frontman Pedro Tovar niewinnie śpiewa: „Sprawiasz, że czuję się dobrze z twoimi pocałunkami. ” Pozostają wierni rozpoznawalnej przez zespół fuzji tradycyjnych gitar akustycznych z elektrycznym basem.
Bad Bunny, Jhay Cortez „Dákiti”
Ten porywający utwór reggaetón przeszedł do historii Billboard, stając się pierwszym latynoskim hitem, który jednocześnie ukoronował zarówno Billboard Global 200, jak i Billboard Global Excl. Futurystyczny i odważny singiel, zbudowany wokół ostrego riffu syntezatorowego, działa z wielu powodów – a mianowicie chwytliwego refrenu i połączenia dwóch charakterystycznych głosów.
Christian Nodal i Ángela Aguilar, „Dime Como Quieres”
Nodal i Aguilar, to nowe pokolenie regionalnych meksykańskich artystów i mają nadzieję ożywić tradycję spektakularnych duetów w tym gatunku. Jak Juan Gabriel i Rocio Durcal.
Rosalía, „Dolerme”
„Dolerme” był odstający w każdym znaczeniu tego słowa: akustyczny, oparty na gitarze popowy utwór z duchem rocka – choć z elementami elektronicznymi i flamenco. Po prostu brzmiał inaczej niż wszystko, co robiła wcześniej Rosalía. Ale ten cowrite z Frankiem Dukesem, Matthew Tavaresem i wieloletnim współpracownikiem El Guincho podkreślił wszechstronność hiszpańskiej gwiazdy, jednocześnie pokazując jej wokal w innym, ale równie imponującym świetle.
Maluma, „Hawái”
Teksty Malumy w „Hawái”, opowiadające o dziewczynie, którą stracił dla innego mężczyzny, nabierają szczególnego charakteru, gdy okazuje się, że jest to piosenka o miłości na czas mediów społecznościowych. „Hawái” jest nie tylko chwytliwe, ale i przejmujące, z tęsknymi wersetami, które już wydają się być odległym wspomnieniem. Zyskał nową trakcję, gdy The Weeknd wskoczył do utworu, śpiewając początkową zwrotkę po angielsku, a następnie refren po hiszpańsku, a jego wokal doskonale współgrał z głosem Malumy; dwie wielkie gwiazdy pop w jednym utworze, aby podwoić urok.
Carlos Vives i Jessie Reyez, „Hechicera”
Ta potężna i wybuchowa współpraca otwiera piękny i poszukujący duszy album Carlosa Vivesa Cumbiana. Dwa pokolenia kolumbijskich artystów spotykają się przy tym tropikalno – popowym hiszpańskim utworze, który łączy w sobie charakterystyczne rytmy vallenato i cumbia Vivesa oraz oddaje cześć Bachué, bogini wyłaniającej się z wody. To doskonały przykład dwóch odmiennych pokoleń i stylów połączonych przez głęboki szacunek dla muzyki.
Gente de Zona & Becky G, „Muchacha”
Pierwsza współpraca między kubańskim duetem a meksykańsko – amerykańską piosenkarką to odejście od bardziej tropikalnej strony Gente De Zona, łączącej kubański rytm clave z Becky G – gdy zmienia się z mechanika samochodowego w księżniczkę. Teledysk do „Muchacha” był przyjemny dla oka, podczas gdy piosenka była przyjemna do tańczenia.
Banda MS, Snoop Dogg „Qué Maldición”
Spekulacje na temat współpracy między Snoop Doggiem i Banda MS zaczęły krążyć po tym, jak raper opublikował piosenkę Banda MS na swoim Instagramie w 2016 roku. Nic się nie wydarzyło aż do maja, kiedy ikona Zachodniego Wybrzeża i regionalna meksykańska grupa zajmująca czołowe miejsca na listach przebojów przedstawili swoje dwukulturowy, dwujęzyczny przebojowy hit „Qué Maldición”.
Alejandro Fernández i Mon Laferte, „Que Se Sepa Nuestro Amor”
Z okładki, która przywołuje złoty wiek meksykańskiego kina, wiemy, że czeka nas uczta z Alejandro Fernándezem i Mon Laferte. „Que Se Sepa Nuestro Amor” to wspaniała ranchera, wykonywana przez nie tylko dwa wspaniałe głosy, ale dwie wielkie osobowości – pięknie wykonane przypomnienie prawdziwej doskonałości w różnych gatunkach
Sech, Rosalía, Balvin, Daddy Yankee & Farruko, „Relación” (Remix)
„Relación” Secha, piosenka o tym, jak najlepiej żyć po toksycznym związku, zaczęła żyć własnym życiem na TikTok, z ponad czterema milionami filmów twórców w aplikacji od czasu publikacji. Zainspirowany sukcesem piosenki w mediach społecznościowych, Sech przygotował remix z udziałem Rosalii, Daddy Yankee, J Balvina i Farruko, a producenci Dimelo Flow i Slow Mike zmieniali utwór z rytmu reggaetón na zaraźliwe połączenie merengue. Rosalía nadaje temu remiksowi również miły akcent , obnosząc się na samym początku wysokim wokalem
Residente, „René”
Jak dotąd najbardziej intymna i osobista piosenka Residente to siedmiominutowa opowieść o jego życiu, przechodzącym przez dzieciństwo, depresję, śmierć i cenzurę – i używając w tytule jego rodowego imienia René. Singiel „terapeutyczny” zrodził się dwa lata temu i rzuca światło na jego proces odkrywania siebie.„René” został wydany w lutym podczas urodzinowego tygodnia Residente i pomógł zainspirować inne utwory wyznaniowe w 2020 roku, w tym „Resistencia” Kendo Kaponi, „Gracias” Ozuny i „3 de Abril” Anuela
Black Eyed Peas & J Balvin „Ritmo (Bad Boys For Life)”
Tak prosta, ale tak druzgocąco skuteczna – zapewne tańczyłeś do tej melodii? Oprócz ożywienia twórcy przebojów tanecznych z lat 90., „Ritmo” – z jej dwujęzycznymi tekstami i nieodpartymi bitami – pokazuje po dekadzie zespół Black Eyed Peas
J Balvin, „Rojo”
Na swoim konceptualnym albumie Colores, na którym nazywa każdą piosenkę kolorem, „Rojo” jest jednym z łagodniejszych utworów reggaetón na planie, połączonym z rytmami inspirowanymi galaktyką. Po „Blanco” i „Morado” po raz kolejny pokazał romantyczną stronę J Balvina. Filmowy teledysk, wyreżyserowany przez Colina Tilleya, jest hołdem temu, pokazując Balvina, który uległ śmiertelnemu wypadkowi samochodowemu w drodze do szpitala, aby zobaczyć swojego noworodka.
Rauw Alejandro & Camilo, „Tattoo” (remiks)
„Tattoo” Rauw Alejandro pokazał w lipcu remiks z udziałem innego wschodzącego artysty Camilo, który wzniósł już wielki utwór reggaetón na wyższy poziom. Zrobił to dzięki charakterystycznym poetyckim tekstom i zawsze kojącym wokalom. Utwór to czysta rozkosz, z chwytliwymi i niewinnymi tekstami – miła zmiana tempa w dzisiejszych czasach
Farruko , „ La Tóxica”
Krótkie, precyzyjne i chwytliwe. Tak najlepiej opisalibyśmy topowy letni przebój Farruko – który przenosi portorykańskiego piosenkarza z powrotem do korzeni. „La Tóxica” zaczyna się prostą melodią fortepianu. Następnie, prawie minutę po rozpoczęciu, resztę utworu mamy wybuchowy rytm reggaetón.
Carin Leon, „Tú”
Carin Leon zebrał swój zespół w domowym studio podczas kwarantanny w Meksyku i nagrał serię akustycznych piosenek – „niektóre oryginały, inne wersje” – które zebrał na dwóch znakomitych albumach. „Tú”, cover popowej piosenki, pierwotnie napisanej przez twórcę hitów Estéfano w 2000 roku, jest szczególnie wyjątkowy w przejmującym wokalu Leona, co przypomina, że dobra piosenka sprawdza się w tak wielu sytuacjach. To także świetny krok dla artysty, który zaryzykował i wygrał.
J Balvin, Dua Lipa, Bad Bunny & Tainy, „Un Día (One Day)”
Bad Bunny, J Balvin i Tainy już udowodnili, że są skuteczni. Więc co otrzymasz, dodając do tego ukochaną popową Duę Lipę? Nostalgiczny, marzycielski utwór, łączący uwodzicielskie melodie pop z polem dancehall i reggaetón, nawiązujący do miłości i złamanego serca, pokazany w teledysku przez aktorkę Úrsula Corberó
Bad Bunny, „Yo Perreo Sola”
Wyróżniający się utwór z pierwszego z trzech albumów Bunny’ego w 2020 roku, YHLQMDLG, „Yo Perreo Sola” to ostateczny hymn kwarantanny, który obejmuje twerkowanie w pojedynkę i bycie singlem jako sposobem na życie. Prosta kobieca piosenka wzmacniająca siłę kobiet stała się hitem w dużej mierze dzięki chwytliwemu refrenowi, dostarczanemu przez charakterystyczny, świeży wokal Nesi, który natychmiast cię urzeknie .