Miniony rok był ciężki, bolesny i bezprecedensowy. Ale pod względem muzycznym rok 2020 był latynoskim rokiem
Pomimo zamknięcia tras koncertowych muzyka latynoska – definiowana jako muzyka wykonywana głównie w języku hiszpańskim – odnotowała bezprecedensowy wzrost konsumpcji. Zakończył rok jako najszybciej rozwijający się gatunek w USA, według danych Nielsen Music / MRC, ale także często gościła w polskim radiu czy playlistach w Polsce.
Globalnie, latino była nadmiernie indeksowana na listach przebojów YouTube, a najszybciej rosnącą bazą użytkowników Spotify na świecie była Ameryka Łacińska.
Poza statystykami był to jednak rok, w którym świat w końcu wydawał się nie tylko słyszeć, ale także widzieć muzykę latynoską, rozpoznając zarówno bity, jak i artystów w niespotykany dotąd sposób. Oto 10 wiadomości, które zwróciły uwagę na muzykę latynoską w 2020 roku.
1. Jennifer Lopez i Shakira współtworzą pierwszy w całości latynoski Super Bowl Halftime Show (z Bad Bunny i J Balvinem w rolachi drugoplanowych)
Po raz pierwszy w historii każdy akt na scenie był po latynosku, doniosłe stwierdzenie, które podkreśliło wyjątkowy moment w historii tego narodu: pełen podziałów, które ten serial starał się naprawić, ale także pełen różnorodności, jak nigdy dotąd. Przedstawienia były w języku angielskim i hiszpańskim, pełne symboliki, przekazów i wielokulturowego znaczenia (między innymi kraj został oficjalnie zapoznany z kolumbijską champetą). Pod koniec dnia oceny Super Bowl wzrosły o 1,7% w porównaniu z poprzednim rokiem, według danych Nielsen.
2. The Black Eyed Peas stało się dwujęzyczne (i na szczycie list przebojów)
Minęło dekadę, a dwujęzyczny utwór w języku angielskim i hiszpańskim dał powrót największej popowej grupy na świecie na listy Billboard Hot 100. The Black Eyed Peas z utworem o hiszpańskim tytule „Ritmo” z udziałem J Balvina, znalazł się na szczycie listy przebojów Billboard Hot Latin Songs i był podporą dla dwujęzycznego albumu, pierwszego od odejścia z grupy Fergie w 2011 roku.
3. Osiagniecia Bad Bunny i jeszcze więcej jego
Bad Bunny przedstawił niespodziewany album YHLQMDLG , wydany w lutym, który znalazł się na 2 miejscu na liście Billboard 200, najwyższy debiut w historii hiszpańskiego albumu. Ale to go nie zmartwiło. Dziewięć miesięcy później podniósł stawkę, debiutując na pierwszym miejscu z El ultimo tour del mundo. Było to pierwsze wydarzenie w muzyce hiszpańskojęzycznej, o której niewiele osób myślało, że kiedykolwiek nadejdzie. Do tego odebrał dużo… dużo nagród!
4. A jeśli chodzi o Bad Bunny…
Portorykańska gwiazda reggaeton / trap zakończyła rok jako najczęściej odtwarzany artysta na świecie na Spotify, także pierwszy taki tytuł dla piosenkarza, który występuje tylko po hiszpańsku.
5. Maluma na szczycie światowej listy
Maluma zadebiutował we wrześniu z na czele listy Billboard ze swoim całkowicie hiszpańskim utworem „Hawái”. Było to bezsporne potwierdzenie, że latino stało się globalne. Dwa miesiące później The Weeknd wskoczył do piosenki, śpiewając po angielsku i hiszpańsku, i również był pierwszy.
6. Maluma jedzie do Hollywood
A jeśli chodzi o Malumę, kolumbijska gwiazda muzyki ogłosiła swoją nową rolę w zupełnie innym królestwie, zagra u boku Jennifer Lopez i Owen Wilson w nadchodzącym filmie fabularnym Marry Me. To najważniejsza rola w Hollywood od co najmniej 25 lat dla gwiazdy muzyki latynoskiej.
7. J Balvin i McDonald’s Meal
Gigant fast-foodów wybrał Balvina na drugiego celebrytę (za Travisem Scottem) by stworzył imienny zestaw od czasu ikony koszykówki Michaela Jordana. Balvin również zaprezentował swój charakterystyczny but Nike Air Jordan 1. Oba osiągnięcia podkreślają komercyjny i marketingowy urok artystów latynoskich.
8. „Dákiti” Bad Bunny i Jhaya Corteza to najczęściej słuchana piosenka na świecie
„Dákiti” podbiło listy przebojów natychmiast po ukazaniu się pokonując debiutujący 'Why I am’ od Billie Eilish (cóż, cokolwiek dotyka Bad Bunny ląduje wysoko). To był kolejny pokaz światowej potęgi dla muzyki w języku hiszpańskim.
9. Latin Billionaire Club
W ostatnim tygodniu września muzyka latynoska, definiowana jako muzyka wykonywana głównie w języku hiszpańskim, po raz pierwszy przekroczyła 1 miliard odtworzeń w USA w ciągu jednego tygodnia. Apetyt na muzykę hiszpańskojęzyczną pojawił siew Stanach Zjednoczonych i Europie.
10. Rosalía i umowa z Nike oraz okładka „Vogue”
Wschodząca hiszpańska gwiazda umocniła swoją globalną obecność dzięki dużej umowie Nike i kampanii handlowej, a także zdobyciu okładki Vogue w Ameryce, stając się pierwszym artystą muzycznym, który występuje tylko po hiszpańsku, aby uświetnić okładkę magazynu o modzie.