Od hitu „No manches Frida 2” po „Midnight Family”, dokument, który może reprezentować Meksyk w Oscarach, te 12 filmów zaznaczyło się jako meksykańskie kino w 2019 roku.
Rok 2019 był synonimem sukcesu kina meksykańskiego. W nim poznaliśmy świetne filmy, które bez obaw, przejdą do historii ze względu na ich ważne osiągnięcia.
Styczeń: Mirreyes vs Godinez
W filmie wystąpili Regina Blandón , Diana Bovio i Daniel Tovar. Ponad 4,5 miliona widzów zebrało około 238,6 miliona pesos (mpd). Dziś Mirreyes vs. Godinez (2019) jest drugim najlepiej zarabiającym meksykańskim filmem z 2019 roku.
Luty: La boda de mi mejor amigo
Ten film w reżyserii Celso R. Garcíi , osoby odpowiedzialnej za wspaniałą „ La delgada línea amarilla ” (2016), podjął wyzwanie adaptacji jednego z wielkich klasyków nowatorskich komiksów . Ponadto oznaczało to triumfalny powrót na duży ekran Anny Serradilla , która w tym roku zachwyciła nas swoją obecnością w dwóch kolejnych filmach: Welcome to Acapulco: El paquete (2019) i El hubiera sí existe (2019).
Marzec: Familia de medianoche
Po zaprezentowaniu na festiwalu Sundance i otrzymaniu Nagrody Specjalnej Jury, dokument Familia de medianoche ( Midnight Family , 2019), w końcu miał premierę na Festiwalu Filmowym Guadalajara. W stolicy Guadalajary główne nagrody otrzymała praca Luke’a Lorentzena dotycząca rodziny pracującej w karetce pogotowia, która nocą przemierza ulice miasta Meksyk.
Jego rozpęd utrzymywał się przez cały rok, wygrywając na festiwalu Guanajuato , występując w Morelii, a zwłaszcza wkradając się na listę finalistów, by rywalizować o Oscara w kategorii Najlepszy Dokument w 2020 roku.
Kwiecień: No manches Frida 2
Kontynuując sukces swojego poprzednika, No Manches Frida 2 (2019) przeszła kasę w kwietniu: oglądało ją 6,63 miliona widzów i zebrało około 329,0 miliona peso. Z tymi liczbami taśma Nacho G. Velilli została ukoronowana jako królowa meksykańskiej kasy z 2019 roku.
Maj: Chicuarotes
W maju Gael García , Leidi Gutiérrrez i Benny Emmanuel udali się do Francji, aby zaprezentować Chicuarotes (2019) na 72. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes, przed publicznością pełną kolegów, przyjaciół i ważnych członków gildii filmowej.
Czerwiec: Solteras
Laureat Nagrody Publiczności na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Minneapolis, był hitem w tej kasie: według CANACINE , Solteras (2019) miał łącznie 1192 mln uczestników i zgarnął około $ 65,8 MDP Dzięki tej liczbie staje się szóstym najbardziej dochodowym filmem roku.
Lipiec: Huachicolero
Nagrodzony w Tribeca i Sitges dramat Huachicolero (2019) pojawił się jako jedno z głównych wydarzeń Festiwalu Filmowego w Guanajuato , jednego z wydarzeń, które podniosły głos przeciwko rządowym cięciom zaproponowanym przez rząd. Mimo że nie wygrał głównej nagrody festiwalu (zgodnie z oczekiwaniami), film Edgara Nito wygenerował wystarczającą ilość hałasu, aby zapewnić komercję w 2020 roku i pokazał się światu.
Sierpień: La camarista
Film wyreżyserowany przez meksykańską aktorkę Lila Avilés wygrał konkurs 16. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Morelia w 2018 roku. Po pogłosce przekazanej ustnie w czerwcu tego roku La camarista (2018) stała się zwycięzcą kategorii Mejor Ópera Prima w 61. Ariel Awards. Jakby tego było mało, po emisji udało jej się wejść na listę meksykańskich filmów ocenionych w 100% w Rotten Tomatoes.
Wrzesień: Tod@s caen
Z Omarem Chaparro i Martą Higaredą jako bohaterami, siódmy film argentyńskiej Ariel Winograd znalazł się na trzecim miejscu w meksykańskiej kasie, w którym zebrał 136,0 milionów peso. Ponadto, po trzykrotnej współpracy, duet Chaparro-Higareda stał się najbardziej dochodowym duetem współczesnego kina meksykańskiego.
Październik: Ya no estoy aquí
Niemal 10 lat po debiucie filmowym reżyser Fernando Frías de la Parra powrócił na ekrany z Ya no estoy aquí (2019), energiczny portret o migracji, tańcu i wszystkim, co kształtuje nas jako kulturę. Film został bardzo dobrze przyjęty na festiwalu filmowym Morelia, gdzie nie tylko miał premierę w ramach oficjalnej selekcji, ale także zdobył nagrodę dla najlepszego filmu i nagrodę publiczności , dwie nagrody, które prawie nigdy nie trafiają do tego samego filmu . Premiera nastąpi w 2020 roku.
Listopad: Día de muertos
Po raz pierwszy zaprezentowany podczas inauguracji 34. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Guadalajara, Día de muertos (2019) spotkał się z umiarkowanym przyjęciem publiczności. Jednak pod koniec komercyjnej emisji filmu animowanego dystrybuowanego przez Videocine odnotowano przychody kasowe w wysokości 59,7 miliona peso, co plasuje go jako ósmy najlepiej zarabiający meksykański film roku.
Grudzień: Las niñas bien
Prezentowany podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Toronto, Hawańskiego Festiwalu Filmowego i Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Morelia, 11 grudnia, drugi film fabularny Alejandry Márquez Abelli został niekwestionowanym zwycięzcą w kategorii najlepszego filmu w XV edycji CANACINE Awards. Pamiętaj też, że Ilse Salas zdobyła nagrodę dla najlepszej aktorki za pracę nad tym filmem. Gratulacje
Jakie filmy zdefiniują kino w 2020 roku?