Reżyser Manchego kończy 70 lat, a oto 10 niezbędnych ów z jego kariery.


Rozmowa o kinie hiszpańskim byłaby niemożliwa bez wspominania o wielkim Pedro Almodóvarze , który jest nie tylko odniesieniem do kina w Hiszpanii, ale ikoną na poziomie międzynarodowym. Almodóvar, który był odpowiedzialny za opowiadanie historii o namiętnych, matczynych i nieco udręczonych kobietach w prawie wszystkich swoich filmach, był kilkakrotnie nominowany do Oscara i wygrał dwa razy.

Podczas gdy twórca świętuje sukces Dolor y gloria (hiszpańska selekcja do Oscara, którą wielu opisało jako „ Osiem i pół Almodóvara”), upamiętniamy jego twórczość, przeglądając kilkanaście ów, które są niezapomniane z różnych powodów: niektóre nagradzane , inni ze względu na ich znaczenie kulturowe, obsadę i kilka z nich tylko dlatego, że są arcydziełami.

Ze specjalnymi wzmiankami o ¿Qué he hecho yo para merecer esto? (1984), ¡Átame! (1989), Tacones lejanos (1991), La mala educación (2004) y Julieta (2016) , prezentujemy dziesięć niezbędnych filmów w filmografii Pedro Almodóvara:


Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón – Pepi, Luci, Bom i inne dziewczyny z dzielnicy (1980)

Reżyser Pedro Almodóvar 

z Carmen Maura, Cecilia Roth, Olvido Gara, Eva Siva, Pedro Almodóvar

Pierwszy film fabularny w formie filmowca, po krótkich filmach, takich jak Salome (1978) i wstydliwym i zbirowanym wideo w Super 8  Folle… folle… ¡Fólleme Tim! (1978) , gdzie Carmen Maura już się pojawiła . Ta opera premium, poza kinematograficznym wykonaniem, co jest wątpliwe, stanowi jeden z ostatecznych punktów wyjścia dla ruchu madryckiego i na tym polega jego niemałe znaczenie. Zasługuje na to, aby dziś znów zostać uznanym za ciekawość kulturową.

https://www.youtube.com/watch?v=dqox5M8HHdw&ab_channel=Lynchalex

La ley del deseo – Prawo pożądania (1987)

Reżyser. Pedro Almodóvar
z Eusebio Poncela, Carmen Maura, Antonio Banderas, Miguel Molina

Pablo ( Eusebio Poncela ) i Tina ( Carmen Maura ) to dwaj bracia oddani światu rozrywki, naznaczeni na zawsze separacją rodziców i mroczną tajemnicą od Tiny. Pablo, który zakochuje się w Juanie ( Miguel Molina ), spotyka Antonio ( Antonio Banderas ), ale wtedy jego życie stanie się jeszcze bardziej skomplikowane.


Mujeres al borde de un ataque de nervios – Kobiety na skraju załamania nerwowego (1988)

Reż. Pedro Almodóvar
z Carmen Maura, Antonio Banderas, Julieta Serrano, Rossy de Palma

Pepa ( Carmen Maura ) i Iván ( Fernando Guillén ) są aktorami dubbingującymi. On jest niezłomnym kobieciarzem i po długim związku zrywa z Pepą: zostawia wiadomość na automatycznej sekretarce z prośbą o przygotowanie walizki ze swoimi rzeczami. Pepa, która nie może znieść życia w domu pełnym wspomnień, postanawia go wynająć. Czekając, aż Ivan zabierze swoją walizkę, dom jest pełen ekstrawaganckich ludzi, od których dowie się wielu rzeczy na temat samotności i szaleństwa.


La flor de mi secreto – Kwiat mego sekretu (1995)

Reż. Pedro Almodóvar
z Marisą Paredes, Juanem Echanove, Carmen Elías, Rossy de Palma

Leo Macías ( Marisa Paredes ) jest różową pisarką, która ukrywa się pod pseudonimem Amanda Gris. Zobowiązana umową do dostarczania trzech powieści rocznie, narusza ją od miesięcy; zamiast różowej powieści robi się czarna. Jej mąż, który jest wojskowym, uczestniczy w misji pokojowej w Bośni, ale przed ich odejściem para przeżyła jeden z najgorszych kryzysów. Odroczenie rozwiązania ich problemów małżeńskich powoduje u Leo kruchość i niepewność, która atakuje wszystkie aspekty jego życia. Wie, że Paco ( Imanol Arias ) już jej nie kocha, ale trzyma się ślepo i lgnie do jakiejkolwiek nadziei, bez względu na to, jak to jest absurdalne.


Carne trémula – Drżące ciało (1997)

Reż. Pedro Almodóvar
z Liberto Rabal, Francescą Neri, Javierem Bardemem, Angelą Moliną

Victor odwiedza Elenę w jej mieszkaniu. Dziewczyna wpuściła go przypadkowo, przekonana, że to diler narkotyków. Na dźwięki szamotaniny sąsiedzi wzywają policję. W wyniku awantury jeden z policjantów zostaje postrzelony i ciężko ranny, a Victor trafia do więzienia. Gdy chłopak wychodzi po 6 latach, losy jego, policjantów i Eleny ponownie splatają się ze sobą.


Todo sobre mi madre – Wszystko o mojej matce (1999)

Reż. Pedro Almodóvar
z Cecilią Roth, Marisą Paredes, Candelą Peñą, Antonią San Juan

Manuela ( Cecilia Roth ), samotna matka, widzi, jak jej syn umiera w dniu, w którym kończy 17 lat, przez bieganie po autograf Humi Rojo ( Marisa Paredes ), swojej ulubionej aktorki. Roztrzaskana Manuela udaje się następnie do Barcelony w poszukiwaniu ojca chłopca.


Hable con ella – Porozmawiaj z nią (2002)

Reż. Pedro Almodóvar
z Rosario Flores, Javier Cámara, Darío Grandinetti, Leonor Watling

Dwóch mężczyzn czuwa przy pogrążonych w śpiączce ukochanych. Zaczynają opowiadać im przeróżne historie, co staje się dla nich walką z własną samotnością i rozpaczą.


Volver  (2006)

Reż. Pedro Almodóvar
z Penelope Cruz, Carmen Maura, Lola Dueñas, Blanca Portillo

Raimunda ( Penelope Cruz ) pochodzi z La Mancha, ale mieszka w Madrycie. Jest mężatką bezrobotnego pracownika ( Antonio de la Torre ) i ma nastoletnią córkę ( Yohana Cobo ). Jej siostra Sole ( Lola Dueñas ) zarabia na życie jako fryzjerka. Obie tęsknią za matką ( Carmen Maura ), która zginęła w pożarze. Ale niespodziewanie matka pojawia się w domu swojej siostry ( Chus Lampreave ); potem idzie zobaczyć Sole, Raimundę i Agustinę ( Blanca Portillo ), sąsiadkę miasta.


Los abrazos rotos – Przerwane objęcia (2009)

Reż. Pedro Almodóvar
z Penelope Cruz, Lluís Homar, Blanca Portillo, José Luis Gómez

Kiedy pisarz Mateo Blanco ( Homar Lluísa ) podróżował z Leną ( Penelope Cruz ), kobietą swojego życia, doznał wypadku samochodowego, w wyniku którego stracił wzrok. Harry Caine to pseudonim, którym podpisuje swoje dzieła literackie. Jako reżyser używa prawdziwego nazwiska. Harry Caine żyje według scenariuszy, które pisze dzięki pomocy Judit García ( Blanca Portillo ), jego byłej i wiernej dyrektorki produkcji, oraz Diego ( Tamar Novas ), jej syna, jego sekretarza, maszynisty i przewodnika.


Dolor y gloria – Ból i blask (2019)

Reż. Pedro Almodóvar
z Antonio Banderas, Asier Etxeandia, Penelope Cruz, Leonardo Sbaraglia

Salvador Mallo, kultowy hiszpański reżyser filmowy, który stroni od mediów i usilnie strzeże swojej prywatności, przeżywa na nowo najważniejsze momenty swojego życia.


Udostępnij

Leave a reply

  • Default Comments (0)
  • Facebook Comments