Sergio Mendes fot Instagram

Sergio Mendes, brazylijska legenda muzyki, laureat nagrody Grammy, zmarł w wieku 83 lat


Sergio Mendes, słynny brazylijski , którego hit z 1966 r. „Mas Que Nada” uczyniło go globalną supergwiazdą i pomógł rozpocząć długą karierę z nagrodami Grammy, zmarł po miesiącach walki ze skutkami długiego COVID. Miał 83 lata


Informację o śmierci brazylijskiego pianisty, autora tekstów piosenek i aranżera potwierdziła w oświadczeniu jego rodzina.

„Jego żona i partnerka muzyczna przez ostatnie 54 lata, Gracinha Leporace Mendes, była u jego boku, podobnie jak jego kochające dzieci” – czytamy w oświadczeniu z piątku. „Mendes ostatni raz występował w listopadzie 2023 r. w wyprzedanych i szalenie entuzjastycznych salach w Paryżu, Londynie i Barcelonie”.

Mendes urodził się w Niterói, mieście partnerskim Rio de Janeiro, i studiował ę klasyczną w konserwatorium, zanim dołączył do zespołów jazzowych. Pod koniec lat 50. i na początku lat 60. zaczął grać bossa novę, gdy gatunek ten rozgrzewał się na scenie klubów nocnych w Rio z Antonio Carlosem Jobimem, João Gilberto i innymi.

W 1962 roku udali się do Nowego Jorku na festiwal Bossa Nova w Carnegie Hall. Podczas podróży Cannonball Adderley zaprosił Mendesa do współpracy przy albumie „Cannonball Adderley and The Bossa Rio Sextet”, co doprowadziło do jego pierwszej amerykańskiej płyty „The Swinger from Rio” po podpisaniu kontraktu z Atlantic Records.

Dwa lata później Mendes przeprowadził się do Kalifornii i założył Brazil ’64, które przekształciło się w Brazil ’66 po dodaniu dwóch wokalistek. Debiutancki album grupy, wyprodukowany przez Herba Alperta, zawierał „Mas Que Nada”. Śpiewany w całości po portugalsku, „Mas Que Nada” był średniotempowym numerem samby pierwotnie wydanym w 1963 roku przez kompozytora Jorge Ben Sora, a trzy lata później zaktualizowanym przez Mendesa, który grał tę piosenkę w klubach i nadał jej bardziej jazzowy, bardziej mocny charakter.

„Założyłem o nazwie Brasil ’66” – powiedział The Guardian w 2019 r. „Zawsze miałem grupy instrumentalne, ale kiedy dodałem dwie wokalistki – Lani Hall i Bibi Vogel – wyszło inne brzmienie. Nagraliśmy piosenkę w Los Angeles, a ja, perkusja, bas i gitara wystąpiliśmy na żywo”.

Wersja Mendesa stała się światowym hitem, który pomógł utrwalić brazylijski boom muzyczny lat 60. W 2006 r. współczesna wersja utworu znalazła się na szczycie list przebojów w USA, wykonana przez Black Eyed Peas. Została uwzględniona na jego albumie „Timeless”, wyprodukowanym przez will.i.am, w którym wystąpili również między innymi Stevie Wonder, Justin Timberlake i John Legend.

„Sergio Mendes był moim bratem z innego kraju” – napisał trębacz Alpert na Facebooku, dołączając zdjęcie sprzed dekad, na którym siedzi obok Mendesa przy pianinie. „Był prawdziwym przyjacielem i niezwykle utalentowanym muzykiem, który z elegancją przybliżał całemu światu brazylijską muzykę we wszystkich jej odmianach”.

Inne przeboje Mendesa były eklektyczną mieszanką, od coverów „The Fool on the Hill” i „With a Little Help from My Friends” Beatlesów, po jego własną brazylijską pieśń „Magalenha”. Mendes skomponował również ścieżkę dźwiękową do filmu „Pelé” z udziałem saksofonisty Gerry’ego Mulligana, a nawet wyprodukował album nagrany przez wybitnego brazylijskiego piłkarza.

Mendes zdobył w 1992 roku nagrodę Grammy za najlepszy album muzyki świata za „Brasileiro” i dwie Latin Grammy. Otrzymał również nominację do Oscara w 2012 roku za najlepszą piosenkę oryginalną za „Real in Rio” z filmu animowanego „Rio”.

„Była tam brazylijska dusza” – powiedział GloboNews pianista, i autor tekstów Marcos Valle o muzyce Mendesa. Valle zauważył również, że to Mendes pomógł otworzyć drzwi innym brazylijskim artystom swojego pokolenia, w tym jemu samemu, aby mogli dotrzeć do zagranicznej publiczności.

Rodzina Mendesa poinformowała, że ​​szczegóły dotyczące pogrzebu i uroczystości żałobnych zostaną podane w późniejszym terminie.


Udostępnij

Zostaw odpowiedź