Wezmą w nim udział filmy z Meksyku, Chile, Kolumbii, Brazylii i Argentyny
76. edycja Festiwalu Filmowego w Cannes rozpocznie się w najbliższy wtorek, a wśród kandydatów do Złotej Palmy będzie brazylijski reżyser Karim Aïnouz, jego nazwisko przewodzi tegorocznemu latynoamerykańskiemu wydawnictwu La Croisette, na którym odbędą się także premierowe pokazy filmów z Meksyk, Argentyny i Chile.
Urodzony w mieście Fortaleza i pochodzenia algierskiego, Aïnouz zaprezentuje „Firebrand”, dramat historyczny o Catherine Parr – szóstej i ostatniej żonie króla Anglii Henryka VIII – w którym Alicia Vikander i Jude Law występują jako para królewska.
Brazylijski reżyser, który w 2019 roku zdobył już nagrodę Una Cierta Mirada za „La vida invisible de Eurídice Gusmão / Niewidoczne życie sióstr Gusmão”, nie będzie miał łatwo, bo zmierzy się z około dwudziestoma filmami, w tym z takimi gwiazdami jak Wes Anderson, Aki Kaurismäki, Ken Loach. czy Nanni Moretti.
O ich szansach na zwycięstwo zadecyduje jury pod przewodnictwem dwukrotnego zwycięzcy festiwalu Szweda, Rubena Östlunda, w skład którego wchodzi także argentyński filmowiec Damián Szifron.
Innym Brazylijczykiem powracającym w tym roku do Cannes jest Kleber Mendonça Filho z dokumentem „Retratos fantasmas”, w którym reżyser „Aquarius” (2016) przygląda się rodzinnemu Recife oraz tajnikom tamtejszego społeczeństwa.
Również w ramach oficjalnej selekcji, ale poza wyścigiem o Złotą Palmę, nowe dzieła argentyńskiego Lisandra Alonso „Eureka ” i meksykańskiego Amata Escalante „Perdidos en la noche” zostaną pokazane w sekcji premier w Cannes.
Poprzedni film Alonso, „Jauja”, był już prezentowany w sekcji Una Cierta Mirada w 2014 roku i tym razem po raz kolejny ma Viggo Mortensena do opowiedzenia historii Murphy’ego, ojca szukającego swojej córki.
Osadzona w 1870 roku „Eureka” podzielona jest na cztery odcinki w różnych częściach świata, a w obsadzie jest także francuska aktorka Chiara Mastroianni, córka Catherine Deneuve i Marcello Mastroianniego.
Escalante, który już w 2013 roku prezentował “Sangre”, “Los Bastardos” i “Heli” na La Croisette, z nagrodą reżyserską za ten ostatni tytuł, zabierze na Cannes Première film ze scenariuszem samego meksykańskiego reżysera, urodzonego w Barcelonie.
„Perdidos en la noche” opowiada historię Emiliano, który szuka osób odpowiedzialnych za zniknięcie swojej matki, aktywistki, która w małym meksykańskim miasteczku skonfrontowała się z dużymi międzynarodowymi firmami wydobywczymi.
Chile, Argentyna i krzyk z Amazonii
Sekcja Una Cierta Mirada również będzie miała liczny udział Latynosów, z pierwszym pełnometrażowym filmem Chilijczyka Felipe Gálveza „Los Colonos”; z chilijsko-argentyńską koprodukcją „Los Delincuentes” Rodrigo Moreno oraz ze spojrzeniem na przetrwanie Amazonii w filmie dokumentalnym „Crowra” Portugalczyka João Salavizy i Brazylijki Renée Nader Messora.
Wśród filmów fabularnych wybranych przez Tydzień Krytyki, równoległą sekcję festiwalu, reprezentowana będzie także Brazylia, z „Levante” Lillaha Halli.
W filmach krótkometrażowych Cannes również nie przestało patrzeć na Amerykę Łacińską i wybrało do rywalizacji o Złotą Palmę francusko-kolumbijską koprodukcję „La Perra” Carli Melo Gampert oraz hiszpańsko-argentyński „Nada de todo esto”, Patricio Martínez i Francisco Canton.
W konkursie krótkometrażowym, la Semana de la Crítica / Critics’ Week, wyłoniono także meksykański film krótkometrażowy „Arkhé” Armando Navarro.
Ponadto, podczas swojej 62. edycji, ta równoległa sekcja Festiwalu Filmowego w Cannes po raz kolejny – tak jak ma to miejsce od 2005 roku – gościć będzie Festival Internacional de Cine de Morelia (FICM), prezentując sesję czterech filmów krótkometrażowych.
Nowy film krótkometrażowy Pedro Almodóvara „Extraña forma de vida” będzie miał swoją premierę w Cannes, choć nie jest produkcją latynoamerykańską, ale ma w obsadzie urodzoną w Chile supergwiazdą, Pedro Pascala.
W tym „westernowym” filmie nagrodzonego Oscarem hiszpańskiego reżysera, Pascal – którego nie będzie na czerwonym dywanie – gra u boku Ethana Hawke’a w jednej z festiwalowych sesji specjalnych.