Netflix znalazł swój główny punkt zainteresowania poza Stanami Zjednoczonymi w Hiszpanii, ponieważ ten kraj stał się liderem w większości oglądanych produkcji w języku innym niż angielski na platformie
Według Variety siedem z 20 najpopularniejszych nieanglojęzycznych seriali w serwisie Netflix to seriale hiszpańskie, co stanowi imponującą liczbę, która przewyższa liczbę w jakimkolwiek innym kraju, takim jak Korea Południowa (4), Francja (2) czy Niemcy (2). Artykuł nie klasyfikuje seriali według liczby wyświetleń, ale wymienia przykłady, takie jak „La casa de papel / Dom z papieru”, „Las chicas del cable / Telefonistki”, „Elite” czy „A través de mi ventana / Przez moje okno”. Hiszpańskie seriale Netfliksa wyróżniają się wraz m.in. koreańskim „Squid Game”, francuskim „Lupin” czy niemieckim „Dark”.
Wspomniane medium ujawniło, że Hiszpania zgromadziła w 2021 roku 37% całkowitych inwestycji Netflixa w europejskie treści oryginalne, stając się głównym beneficjentem całego kontynentu. Szacuje się, że w najbliższych latach te inwestycje będą rosły, gdyż niektóre badania wskazują, że przychody z abonamentów platform w Hiszpanii mają wzrosnąć z 1,8 mld dolarów w 2022 roku do 2,8 mld do 2027 roku.
Będziemy jednak musieli zobaczyć, jak rozwinie się sytuacja Netflix po wdrożeniu kontrowersyjnego nowego planu kont współdzielonych. Według ostatnich badań Netflix straciłby już 2,5 miliona subskrybentów, co jest niepokojącą liczbą, która, jeśli zostanie potwierdzona, może zmienić cały krajobraz.
„La casa de papel, Gran Hotel, Velvet i Las chicas del cable miały wyjątkowe produkcje z budżetem jednej dziesiątej Stanów Zjednoczonych, tworząc fantastyczne światy w ograniczonej liczbie ustawień. Reszta świata będzie musiała się w tym poprawić, ponieważ budżety się kurczą, a Hiszpania ma naprawdę kompetentne zespoły techniczne” — mówi producent Erik Barmack, były wiceprezes ds. międzynarodowych oryginałów w firmie Netflix.
W swoim raporcie Variety podkreśla również inwestycje poczynione w kinie: „Instytut Kinematografii i Sztuk Audiowizualnych Hiszpanii znacznie zwiększy swój budżet do ponad 100 milionów euro. W Katalonii całkowite środki audiowizualne przyznane agencji filmowej i telewizyjnej Institut Català de les Empreses Culturals wzrosły z 12,6 mln euro w 2019 r. do ponad 41 mln euro w tym roku” – podkreślają.
Innym powodem, dla którego międzynarodowe firmy skupiają swoją uwagę na Hiszpanii, jest jej polityka podatkowa. 1 stycznia kraj wprowadził zwolnienia podatkowe dla produkcji, które należą do najbardziej konkurencyjnych na świecie.