„El Apagón” Bad Bunny jest już pozycjonowana jako jedna z najbardziej poszukiwanych piosenek na całym świecie i wywołała całą debatę w mediach społecznościowych
Chociaż utwór „El Apagón” był już jednym z najpopularniejszych utworów na ostatnim albumie „Un Verano Sin Ti”, Bad Bunny zaskoczył nie tylko swoich fanów, ale także grupy aktywistów i ogólnie społeczeństwo, wypuszczając teledysk, który poza oferowaniem charakterystycznych ujęć imprezowych i zabawnych narracji, widzowie odbierają jako dokument, w którym zdobywca Grammy ostro krytykuje gentryfikację Portoryko.
Naprzemiennie zeznania mieszkańców, którzy opowiadają o tym, jak zostali wysiedleni z różnych popularnych obszarów i plaż przed przybyciem międzynarodowych firm, Bad Bunny wywołał zaskoczenie filmem „El Apagón – Aquí vive gente / Ludzie tu mieszkają”. Wielu komentujących i omawiających dzieło, uważa w tym przypadku to wideo za dziennikarskie, udostępnione przez Portorykańczyka, by oddać głos i twarz jego rodakom, którzy donoszą o wyrzuceniu z domów, w których mieszkasz lub wynajmujesz od lat i nie masz innych przyzwoitych opcji w zamian.
„El Apagón – Aquí vive gente” jest już pozycjonowane nie tylko jako jeden z najbardziej poszukiwanych utworów na 3 najlepszych międzynarodowych platformach, takich jak YouTube, ponieważ w większości sieci społecznościowych, takie jak Twitter, pokazują różne punkty widzenia na dokumentalną narrację Bad Bunny’ego, który opublikował ten 22-minutowy film poruszający się między muzyką a wywiadami z Portorykańczykami dotkniętymi zaciemnieniami i wysiedleniem.
Jakie są skargi, które ujawnia Bad Bunny?
Od pierwszych sekund „El Apagón – Aquí vive gente” pokazywane są zdjęcia masowych rozmów, które Bad Bunny odbywa podczas swoich koncertów, podkreślając ten talent Portorykańczyków i sposób, w jaki reggaeton narodził się na jego ulicach i jak bycie latynosem stało się modne: „chcą unosić się na fali” – mówi wokalista, wspominając karierę, jaką ukształtowali tacy przedstawiciele, jak Tego Calderón, uważany za jednego z głównych pionierów gatunku.
Nie wykraczając poza pierwszą minutę utworu, Bad Bunny przerywa swój marsz dźwiękowy, aby zacząć rozmawiać o przerwach w dostawie prądu w Puerto Rico i o tym, jak tysiące ludzi zostało pozbawionych prądu i jak nawet szpitale pozostawały bez prądu do 24 godzin, przypominając, że rząd przekazał kontrolę nad energią elektryczną prywatnej firmie z Kanady i Stanów Zjednoczonych, obiecując, że będzie to najlepsza opcja dla obywateli, jednak podobno rachunki dla Portorykańczyków rosną za tę usługę.
„Cholera, kolejne zaciemnienie”, mówi Bad Bunny, dodając filmy z marszów obywateli przeciwko decyzjom rządu. Kolejną kwestią poruszaną w filmie są zmiany w umowach najmu oraz to, że większość populacji ma dochody poniżej 1800 dolarów miesięcznie, co uniemożliwia opłacenie nowych kosztów najmu, co doprowadziło do eksmisji mieszkańców.
Pod koniec filmu zdaje sobie sprawę, że różne instytucje związane ze skargami społecznymi nie zgodziły się na wywiady, wskazując na odmowę Pedro Pierluisi , gubernatora Portoryko.