14 wyprodukowanych w Hiszpanii tytułów (dziewięć filmów fabularnych, jeden film średniometrażowy, jeden film krótkometrażowy i trzy seriale telewizyjne) będzie można zobaczyć od 22 do 30 września w oficjalnej selekcji oraz w New Directors, Horizontes Latinos, Zabaltegi-Tabakalera i Velodromo, sekcji 71. edycji Festiwalu w San Sebastian.
Po debiucie fabularnym filmem Arima (2020), który został wybrany do Made in Spain po nagrodach w Sewilli i Gijón, Jaione Camborda (San Sebastián, 1983) będzie walczyć o Złotą Muszlę swoim drugim filmem, O Corno / The Rye Horn. Film, który został nakręcony w języku galicyjskim i w fazie projektowej uczestniczył w programie rezydencji Ikusmiry Berriak, opowiada historię Maríi (Janet Novás), kobiety asystującej przy porodzie, która po strasznym zdarzeniu zostaje zmuszona do ucieczki z wyspy, na której mieszka.
Isabel Herguera (San Sebastián, 1961) jest artystką wizualną, producentką i reżyserką animacji, której filmografia obejmuje wielokrotnie nagradzane filmy krótkometrażowe, takie jak Kutxa beltza (2016), Amore d’inverno (2015), Bajo la almohada (2012), Ámár (2010) czy La gallina ciega (2006), za który była nominowana do nagrody Goya dla najlepszego krótkometrażowego filmu animowanego. W swoim pierwszym filmie fabularnym El sueño de la sultana przedstawia nam historię opartą na historii napisanej w 1905 roku przez Rokeyę Hossain, w której opowiada swoją osobistą historię Ladyland, utopijnego świata rządzonego przez kobiety.
Ze swojej strony Isabel Coixet (Sant Adrià de Besòs, 1960) po raz pierwszy będzie rywalizować o Złotą Muszlę filmem Un amor, opartym na homonimicznej powieści Sary Mesy, z Laią Costą, która przewodzi obsadzie, w skład której wchodzi także Hovik Keuchkerian, Hugo Silva, Luis Bermejo, Ingrid García-Jonsson i Francesco Carril. Coixet zaprezentuje na Festiwalu swój pierwszy film, Demasiado viejo para morir joven (New Directors, 1988). Od tego czasu brała udział w konkursach w Cannes, Berlinie i Wenecji, zdobywając między innymi sześć nagród Goya. Podczas ostatniej edycji Festiwalu Coixet po raz pierwszy uczestniczyła w Sekcji Oficjalnej ze specjalnym pozakonkursowym pokazem filmu dokumentalnego El sostre groc, który został nagrodzony nagrodą RTVE-Otra Mirada Award oraz specjalne wyróżnienie Premio Dunia Ayaso.
Podobnie Javier Ambrossi (Madryt, 1984) i Javier Calvo (Murcia, 1991), którzy tworzą artystyczną parę popularnie znaną jako „Los Javis”, zadebiutują w Oficjalnej Selekcji siedmioodcinkowym serialem La Mesías, określanym jako rodzinny thriller, który zostanie pokazany poza konkursem, a w obsadzie znaleźli się między innymi Roger Casamajor, Macarena García, Lola Dueñas, Carmen Machi, Ana Rujas, Albert Pla, Amaia, Biel Rossell i Cecilia Roth. Ambrossi i Calvo wyreżyserowali i/lub wyprodukowali odnoszące sukcesy seriale, takie jak Paquita Salas (2016), La Veneno (2020) czy Cardo (2021). W 2017 roku mieli premierę swojego pierwszego filmu fabularnego na Festiwalu, La llamada, który wystąpił na Gali RTVE.
W Sekcji Oficjalnej pokazany zostanie również specjalny pokaz hiszpańskiej produkcji: They Shot the Piano Player (Dispararon al pianista) w reżyserii Fernando Trueby (Madryt, 1955) i Javiera Mariscala (Walencja, 1950), którzy po po uzyskaniu nominacji do Oscara dla najlepszego filmu animowanego dla Chico & Rita (2011). W tej nowej animowanej współpracy bronią postaci brazylijskiego muzyka Tenório Jr. w portrecie początków ruchu muzycznego znanego jako bossa nova. W filmie, którego narracje prowadzi głos Jeffa Goldbluma, rozbrzmiewa muzyka m.in. Caetano Veloso, Antonio Carlosa Jobima, Joao Donato, Toquinho, Billa Evansa i Viniciusa de Moraesa.
Javier Macipe, w New Directors
W sekcji New Directors, poświęconej pierwszym i drugim filmom, odbędzie się premiera drugiego pełnometrażowego filmu Javiera Macipe (Saragossa, 1987), La estrella azul, fikcyjnego podejścia do historii muzyka z Saragossy, Mauricia Aznara, założyciela takich zespołów jak Más Birras czy Almagato. Jego debiut fabularny Los inconvenientes de no ser Dios (2014) przyniósł mu nagrodę za najlepszy debiut filmowy na Festiwalu Filmowym w Saragossie. Reżyserował także filmy krótkometrażowe, takie jak Gastos incluidos (2019) czy Os meninos do rio (2014), które znalazły się w finale konkursu Goya.
Martín Benchimol i Dolores Fonzi w Horizontes Latinos
Horizontes Latinos, sekcja poświęcona kinu latynoamerykańskiemu, zaprezentuje swój pierwszy solowy dokument Martína Benchimola (Buenos Aires, 1985), El castillo, który po wygraniu WIP Latam y Egeda Platino powalczy o nagrodę Premio Horizontes. Film El espanto (2017) zdobył nagrodę dla najlepszego filmu na IDFA (Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych w Amsterdamie).
Aktorka Dolores Fonzi (Buenos Aires, 1978) kilkakrotnie gościła na Festiwalu dzięki swoim występom w El aura (Oficjalna selekcja, 2005), Truman (Oficjalna selekcja, 2015), Paulina (Horizontes Latinos, 2015), La cordillera / The Summit (Proyección Especial Premio Donosti, 2017) i Distancia de rescate / Fever Dream (Official Selection, 2021), choć w tym roku powróci do San Sebastián jako debiutująca reżyserka. W sekcji Horizontes Latinos Blondi przedstawi historię szczególnej relacji matki z synem, w której wystąpi sama Fonzi wraz z Carlą Peterson, Ritą Cortese, Toto Rovito i Leonardo Sbaraglia.
Alberto Martín Menacho, An Pham Thien, Irati Gorostidi i Ion de Sosa, w Zabaltegi-Tabakalera
Zabaltegi-Tabakalera, najbardziej otwarta sekcja konkursowa Festiwalu, gościć będzie pierwszy film Alberto Martína Menacho (Madryt, 1986), Antier noche / Nights Gone By, który rozwinął w ramach programu rezydencji i rozwoju projekt Ikusmiry Berriak oraz został wydany w Visions du Reel. Film przedstawia portret pewnej wiejskiej młodzieży z południowej Europy, która żyje między światem, który zanika, a światem nowoczesnym, który wciąż się rozwija.
Po zdobyciu Camera d’Or, nagrody za najlepszy debiut na Festiwalu Filmowym w Cannes, An Pham Thien (Wietnam, 1989) powalczy także o Nagrodę Zabaltegi-Tabakalera z Bén Trong Vo Ken Vang / Inside the Yellow Cocoon Shell. Ta międzynarodowa koprodukcja opowiada historię Thiena, mężczyzny, który po rodzinnej tragedii musi zaopiekować się siostrzeńcem i podejmuje poszukiwania zaginionego przed laty brata.
Ion de Sosa (Urnieta, 1981), autor takich tytułów jak True Love (2011) i Sueñan los androides (2014), był także operatorem zdjęć przy różnych projektach i współreżyserem filmu krótkometrażowego Leyenda dorada / The Golden Legend (2019), w którym brał udział w Zabaltegi-Tabakalera po rywalizacji w Berlinale. Z tej okazji De Sosa powraca solo do tej sekcji ze średniometrażowym filmem Mamantula, który jest jednocześnie imieniem gigantycznego pająka przebranego za człowieka.
W sekcji znajdzie się również krótkometrażowy film Contadores Irati Gorostidi (Eguesibar, 1988), który brał udział w Tygodniu Krytyki w Cannes i był częścią ubiegłorocznego katalogu Kimuak. Gorostidi pracuje obecnie nad swoim pierwszym filmem fabularnym, Anekumen, wybranym do Ikusmira Berriak 2022 oraz innych programów i rynków mentorskich.
Dwie serie na Velodromie
Kondycjonowany dla prawie 3000 widzów Velodrom to największa pojemność Festiwalu i w tej edycji odbędą się tu premiery dwóch seriali. Wyreżyserowany przez Santosa Bacana (Madryt, 1991), Crisa Trenasa (Madryt, 1987) i Rogelio Gonzáleza (Madryt, 1991), Esta ambición desmedida / This Excessive Ambition składa się z trzech części, które wykorzystują stworzenie i rozpoczęcie muzycznej trasy Sin Cantar ni Afinar, aby poznać proces twórczy artysty C. Tangana.
El otro lado / The Other Side, nowy, sześcioodcinkowy, oryginalny serial Movistar Plus+, wyreżyserowany przez Javiera Ruiza Calderę (Viladecans, 1976) i Alberto de Toro (Barcelona, 1972), zostanie zaprezentowany na Velodromo przez Berto Romero (Cardona, 1974). Popularny komik telewizyjny, autor takich seriali jak Mira lo que has hecho, po raz pierwszy zagłębia się w gatunek horroru, opowiadając historię Nacho, dziennikarza specjalizującego się w zjawiskach paranormalnych, który przechodzi przez złą sytuację zawodową i osobistą.