Scena latynoskiego rocka pobłogosławiła nas ponadczasowymi utworami, które sprawiają, że śpiewane są na koncertach, skaczemy w górę i w dół z grupą przyjaciół w klubach lub po prostu przenosimy się w inny stan umysłu
Wielu Latynosów zawsze będzie czuć szczególną więź z piosenkami, które wykraczały poza pokolenia, takimi jak „La Ingrata”, „Musica Ligera” i „Clavado en un Bar”, ponieważ w końcu to one rozpalają imprezę.
Ale przed dzisiejszymi Manas i Cafe Tacvbas „Rock en Español” był całym światem czekającym na odkrycie późnych lat 50. i wczesnych 60.
Jednym z pierwszych pionierów tego gatunku był artysta rockowy z Chicano, Ritchie Valens , który zaadaptował meksykańską piosenkę ludową i połączył ją z rockowymi melodiami, wydając „La Bamba” w 1958 roku. Dzięki sukcesowi piosenki Meksyk stał się jednym z pierwszych krajów, które wprowadzały nową falę rockerów z Ameryki Łacińskiej, takich jak Teen Tops. Część narodzin gatunku zawdzięczamy także The Beatles, którzy swoimi rock and rollowymi piosenkami zainspirowali wiele aspirujących zespołów w krajach takich jak Argentyna, Hiszpania, Peru i Brazylia.
W międzyczasie w USA meksykańsko-amerykański gitarzysta Carlos Santana założył Santanę, stawiając na czele nie tylko styl muzyczny, który łączy rytmy Ameryki Łacińskiej i Karaibów, ale także ruch Chicano Rock. To właśnie wtedy, w latach 70., ukuto ten gatunek jako „Latin Rock”. W tym samym dziesięcioleciu Argentyńczycy Charly Garcia i Luis Alberto Spinetta stali się dwoma kluczowymi artystami, którzy utworzyli ruch „Rock en Español”, otwierając dziś drzwi dla wielu popularnych zespołów.
Eksperymentując z popem, nową falą, heavy metalem i punkiem, gatunek ten rozkwitł w latach 80-tych wraz z powstaniem takich zespołów jak Heroes del Silencio (Hiszpania), Hombres G (Hiszpania), Los Prisioneros (Chile), Soda Stereo (Argentyna) ), Caifanes (Meksyk) i Enanitos Verdes (Argentyna). Rock en Español zaczął zyskiwać międzynarodową popularność pod koniec lat 80. i wczesnych 90., kiedy takie zespoły jak Aterciopelados (Kolumbia), Cafe Tacvba (Meksyk), La Ley (Chile), Bersuit Vergarabat (Argentyna) i Mana (Meksyk) podbijać zaczęły rynek.
Chociaż gatunek ten osiągnął szczyt w tamtej dekadzie, nowa fala artystów rockowych nadal rewolucjonizowała gatunek, zmieniając grę.
Mniej więcej w czasie, gdy Mołotow (Meksyk) przedstawił nam swój nieskruszony rap-rock, Los Amigos Invisibles (Wenezuela) zaczęło nas zmuszać do tańca z ich „pura gozadera”, Illya Kuryaki i Valderrama (Argentyna) pobłogosławili nas swoim spokojem funk, Maldita Vecindad (Meksyk) sprawił, że kopnęliśmy i skoczyliśmy do ich ska-punka, a Robi Draco Rosa (Puerto Rico) zaprezentował nam swoje uduchowione indie jamy.
Szybko do przodu, do dziś, w świecie zdominowanym głównie przez reggaeton i Latin Trap, artyści tacy jak Alejandra Guzman, Shakira, Juanes, Bomba Estereo, Y La Bamba i Natalia Lafourcade nadal utrzymują Rock en Español przy życiu dzięki swoim unikalnym zwrotom akcji. .
Sprawdź listę ponadczasowych piosenek, które najlepiej podsumowują ewolucję gatunku Rock en Español.