Psycho B**ch thalia fot. Youtube

Od Jenni Rivery po Shakirę i Elenę Rose – oto piosenki, które dodają nam sił, prawdziwe kobiece hymny


W związku ze zbliżającym się Międzynarodowym Dniem Kobiet (8 marca) prezentujemy zestaw utworów wartych uwagi.

Na liście znalazły się potężne utwory z różnych gatunków muzycznych, które mogły wyznaczyć pewien etap w karierze artysty, ale także stały się ponadczasowym utworem dla fanów.


Alejandra Guzmán, „Eternamente Bella” 

Alejandra Guzmán zelektryzowała fale radiowe na początku lat 90. utworem „Eternamente Bella”, porywającym hymnem, który wychwala niezłomnego ducha i wieczne piękno kobiet. Dzięki swoim mocnym rockowym wibracjom i jej namiętnemu chrypnięciu piosenka zachęca słuchaczy do zaakceptowania ich uroku.

Jej dynamiczna melodia i inspirujące teksty, wzmocnione surowym i nieokiełznanym wokalem Guzmán, zapewniają jej trwałe dziedzictwo jako ponadczasowego hymnu siły i odporności.


, „Te Quedo Grande la Yegua”

„Nie planuję podtrzymywać tej miłości” – Villarreal rozpoczyna tę ponadczasową piosenkę o kobiecie, która postanowiła w końcu zostawić swojego nic niewartego partnera. W utworze meksykańska piosenkarka śpiewa o byciu zbyt dobrą kobietą i dawaniu mu wszystkiego, tylko po to, by jej nie docenił. „Najlepszą rzeczą w twoim życiu jest ucieczka z twoich rąk” – śpiewa.


Bebe, „Ella”

Po zdobyciu międzynarodowego zasięgu dzięki piosence „Malo” — piosence poświęconej toksycznemu mężczyźnie — hiszpańska piosenkarka i autorka tekstów Bebe stała się silniejsza niż kiedykolwiek dzięki piosence „Ella”. Ta poprawiająca nastrój popowa piosenka opowiada o kobiecie, która po płaczu nad nieudanym związkiem odkryła swoją wartość i jest nie do zatrzymania.


i , „MAMIIII”

Jeśli nie śpiewałeś tej piosenki na cały głos, wiele tracisz. Ta niezwykle wyzwalająca piosenka to piękne uwolnienie; stare odchodzi, nowe przychodzi.


Bomba Estéreo, „Soy Yo” 

Dzięki zaraźliwym rytmom i żywiołowym tekstom, „Soy Yo” Bomba Estéreo, grane na flecie, stanowi potężny dowód samoakceptacji. Znajdujące się na ich albumie Amanecer z 2015 roku, „Soy Yo” stało się hymnem dla każdego, kto kiedykolwiek czuł się inny lub nie na miejscu, zachęcając ich do stania wysoko i dumnie.


Cazzu, „DOLCE”

„DOLCE”, dzięki któremu Cazzu wkroczyła do meksykańskiej muzyki, to o pójściu naprzód po romantycznej zdradzie. Piosenkę z 2025 roku wyprodukował argentyński twórca hitów Nito Cotton, a wtórują jej przyjemne requintos.


, “Me Lo Merezco”

„Me Lo Merezco” to trwający prawie trzy minuty manifest i list miłosny, w którym wenezuelska piosenkarka i autorka tekstów Elena Rose śpiewa o życiu chwilą obecną i cieszeniu się małymi rzeczami — ale przede wszystkim o zasługiwaniu na wszystkie błogosławieństwa. Pop z domieszką R&B, funku i miejskiego brzmienia czerpie nawet z przeboju Pauli Cole z końca lat 90. „I Don’t Want to Wait” jako przyjazne przypomnienie, aby zacząć żyć swoim życiem, zanim będzie za późno.


Elsa y Elmar, “Entre Las Piernas”

Piosenkarka i autorka tekstów Elsa y Elmar celebruje naturę bycia kobietą w swoim utworze „Entre Las Piernas” napisanym wspólnie z Natalią Lacunzą i Claudią Brant. Dzięki temu szczeremu i bezkompromisowemu hymnowi kolumbijska artystka przełamuje stereotyp otwartego mówienia o menstruacji, obejmując piękno kobiecości ze wszystkimi jej zawiłościami.


Flans, “No Controles”

Być może wyprzedzając swoje czasy, ten feministyczny hymn lat 80. przetrwał próbę czasu dzięki prostemu, ale bezpośredniemu przesłaniu, które wszyscy możemy poprzeć.


Gloria Trevi, „Todos Me Miran”

W niemal cyniczny sposób, ale pełen euforii, Gloria Trevi przekazuje potężny przekaz bezkompromisowej indywidualności i ekstrawaganckiego buntu w „Todos Me Miran”. Piosenka służy jako hymn samopotwierdzenia, opowiadając historię kobiety, która uwalnia się z łańcuchów represyjnego związku, aby objąć swoją niezależność i siłę, narracja, która odzwierciedla burzliwą podróż samej Trevi.


Ha*Ash i Thalia, „Amiga Date Cuenta”

Thalia i Ha*Ash świętują jak szczere przyjaciółki, które potrafią mówić nam wprost, nawet w najbardziej bolesnych momentach. W „Amiga Date Cuenta” (co w wolnym tłumaczeniu oznacza „Mój przyjacielu, otwórz oczy”) meksykańska supergwiazda i duet sióstr łączą siły, aby zrozpaczona przyjaciółka zrozumiała, że ​​nie jest sama i że zasługuje na coś lepszego.

Wydany w lutym 2025 roku utwór przekazuje potężny przekaz kobiecego koleżeństwa.


, “Quiero Bailar” 

W tym utworze przekazuje jasny komunikat: kobiety mają prawo do swobodnego wyrażania siebie na parkiecie, nie będąc nikomu nic winne. Wydany w 2003 roku jako część jej albumu Diva, „Quiero Bailar” stał się kamieniem milowym w reggaetonie, nie tylko ze względu na zaraźliwy rytm, ale także ze względu na progresywne teksty, które rzucają wyzwanie tradycyjnie męskim poglądom i społecznym oczekiwaniom stawianym kobietom.


Jenni Rivera, „Ovarios”

Corrido perfekcyjnie wykonane przez jedną z królowych regionalnej muzyki meksykańskiej, w „Ovarios” Jenni Rivera opowiada o tym, co znaczy być u władzy i bez ogródek nawiązuje do swojej siły i mocy.


Kany García, “DPM (De Pxta Madre)”

„DPM”, skrót od „de puta madre”, co luźno tłumaczy się jako „najlepszy f–king time”, pokazuje Kany Garcíę robiącą właśnie to: bawiącą się jak nigdy w życiu. Utwór, który zyskał popularność w mediach społecznościowych, opowiada historię kobiety, której życie rozkwitło po zakończeniu związku.


, „Bichota”

Prowadzona przez jej wieloletniego producenta Ovy on the Drums, mocna piosenka reggaetón Karol G nie tylko pokazała dojrzałą i rozwiniętą artystkę, ale także stała się ponadczasowym hymnem kobiecym.


, „Mudanzas”

Meksykańska piosenkarka celebruje rozwój i wzmocnienie pozycji kobiet w swojej kultowej piosence „Mudanzas”. Piosenka wydana w 1981 roku i pierwotnie nagrana w języku portugalskim przez piosenkarkę Vanusę opowiada o podróży odkrywania siebie, poszukiwaniu autentyczności i niezależności kobiety, która chce zostawić przeszłość za sobą, aby stać się lepszą wersją siebie, pełną siły. Teksty podkreślają dualizm kobiecej natury, rozpoznając jej kontrasty: zarówno delikatność, jak i siłę. W miarę postępu zwrotek piosenka ewoluuje, stając się hymnem miłości do siebie, wyzwolenia i trwałego rozwoju osobistego.


Mon Laferte & Gloria Trevi, “La Mujer” 

„La Mujer” (kobieta) to hymn o odrodzeniu, odzyskiwaniu sił i pożegnaniu się z tchórzostwem. Piosenkę ożywia związek dwóch muzycznych diw, Mon i Glorii Trevi, które łączą swoje moce w charakterystyczny sposób.


Natalia Jiménez, „Creo En Mí”

„Creo En Mí” („Wierzę w siebie”) hiszpańskiej piosenkarki i autorki tekstów Natalii Jiménez to potężna ballada, która od czasu jej wydania w 2015 r. została zaśpiewana tysiąc razy. Współautorką utworu jest była wokalistka La Quinta Estación, Claudia Brant i Jason Dezuzio. Piosenka opowiada o wewnętrznej sile kogoś, kto pokonuje przeciwności losu i niczym ptak Feniks odradza się z popiołów. Słowo „Wierzę” powtarzane jest nieustannie w całej piosence niczym mantra, dodając siły i wzmacniając pewność siebie.


, „Mujer Divina”

Meksykańska piosenkarka i autorka tekstów piosenek w interpretacji „Mujer” Agustína Lary to wspaniałe wykonanie. To coś więcej niż piosenka, to poemat, który celebruje kobiecość.


Natti Natasha, “La Mejor Versión De Mí”

W jednej z najbardziej osobistych piosenek ze swojego katalogu Natti Natasha opowiada o przejściu przez piekło i powrocie, by na końcu drogi znaleźć najlepszą wersję siebie. „Najlepsza wersja mnie właśnie nadchodzi, bo odzyskuję całą pewność siebie” – śpiewa. Mocna ballada została później zremiksowana przez Romeo Santosa.


Olga Tañón, „Basta Ya”

Pod koniec lat 90. Olga Tañón przeszła od merengue do popowych ballad w utworze „Basta Ya” napisanym przez Marco Antonio Solisa. Ten ponadczasowy utwór opowiada historię kobiety, która ma już dość swojego przemocowego związku i jest gotowa rozłożyć skrzydła i polecieć.


, „Yo No Soy Esa Mujer”

„Nie jestem tą kobietą” – deklaruje w swojej piosence pop „Yo No Soy Esa Mujer”. Singiel o kobiecej sile opowiada o kochaniu kogoś bez utraty tożsamości lub niezależności.


, „Qué Creías”

Selena zdominowała scenę muzyki latynoskiej w latach 90.. Szczera piosenka mariachi „Qué Creías” jest tego dowodem, pokazując nieskrępowaną królową, która odkryła swoją wartość i nie chce mieć nic wspólnego z byłym, który chce wrócić.


Shakira i Bizarrap, „Bzrp Music Sessions, Vol. 53”

Ta piosenka podarowała kobietom motto, które wszyscy możemy poprzeć: „Las mujeres ya no lloran, las mujeres facturan (Kobiety już nie płaczą, one zarabiają pieniądze)”. Utwór zachęcał kobiety do przejęcia kontroli nad narracją dotyczącą ich rozstania.


, „Si Me Matan”

Meksykańska piosenkarka i autorka tekstów wydała tę poruszającą piosenkę dla kobiet w krajach Ameryki Łacińskiej, które maszerują w Międzynarodowy Dzień Kobiet (8 marca), aby domagać się praw i zakończenia przemocy wobec kobiet. Utwór artystki, która zdobyła nagrodę Latin Grammy, szybko stał się hymnem protestacyjnym ze względu na mocne słowa, takie jak: „Que como todas crecí con miedo, y aún así salí solita/ A ver estrellas, amar la vida (Jak inni, dorastałam w strachu, a nawet wtedy wychodziłam sama, aby zobaczyć gwiazdy, aby kochać życie)”.


Thalia, „A Quién Le Importa”

Odświeżając darkwave’owy hit Alaska y Dinarama z lat 80., Thalia zamienia „A Quién Le Importa” w ponadczasowy hymn imprezowy, łącząc oryginalnego buntowniczego ducha utworu z żywą meksykańską pewnością siebie. Wydany w 2002 roku jako wyróżniający się utwór na albumie Thalii o tym samym tytule, cover stał się hymnem samoekspresji przeciwko normom społecznym. Uderzający czarno-biały teledysk do utworu jeszcze bardziej wzbogaca dziedzictwo, występują w nim takie gwiazdy Club Kid, jak Amanda Lepore i DJ Keoki, a sama Thalia przyjęła estetykę punkową, ucieleśniając istotę buntu i indywidualności utworu.


i Rosalía, „Linda”

W utworze „Linda” i Rosalía łączą swoje unikalne style, aby stworzyć dembow banger, który jest zarówno chwytliwy, jak i dodający sił. Wydana w 2021 roku piosenka eksploruje tematy przyjaźni, wsparcia i sporą dawkę rozwiązłości, jednocześnie prezentując chemię między dominikańskimi i hiszpańskimi artystkami. Razem podkreślają wzajemny szacunek i siłę kobiet, które się nawzajem wspierają. Ten utwór nie tylko wzmacnia głosy kobiet w przeważająco męskim gatunku, ale także celebruje więzi siostrzeństwa.


, „Por Salud Mental”

„Przepraszam, ale dziś cię zostawiam/ Dla mojego zdrowia psychicznego” śpiewa meksykański artystka w „Por Salud Mental”. Może to brzmieć banalnie, ale priorytetowe traktowanie zdrowia psychicznego powinno być podstawową zasadą w każdej relacji osobistej lub zawodowej. Ta piosenka wymienia po kolei powody, dla których musimy zamknąć ten cykl.

Udostępnij

Zostaw odpowiedź