Almodóvar zaciera granice językowe na Festiwalu Filmowym w Wenecji


Pierwszy anglojęzyczny fabularny Pedro Almodóvara walczy o Złotego Lwa, który zostanie wręczony 7 września


Hiszpański filmowiec Pedro  powrócił na w Wenecji, aby zaprezentować premierę „The Room Next Door” z Tildą Swinton i Julianne Moore w roli jego nowych muz.

Choć nowy Almodóvara to zawsze wydarzenie dla kinomanów, ten ma szczególne znaczenie, gdyż jest to jego pierwszy film fabularny w języku angielskim.

„Moja niepewność zniknęła po pierwszym czytaniu przy stole z aktorkami, wraz z wymianą pierwszych instrukcji” – powiedział .

W filmie Moore i Swinton grają przyjaciół, którzy straciły kontakt po spotkaniu w młodości w magazynie i wybrały różne ścieżki. „Ingrid” (Moore) pisze powieści, a „Martha” (Swinton) jest reporterem wojennym.

Po latach spotykają się ponownie w Nowym Jorku, kiedy „Ingrid” dowiaduje się, że „Marta” ma raka i przebywa w szpitalu.

W ciągu następnych kilku tygodni i miesięcy ponownie nawiązują kontakt, informując się nawzajem o życiu swoim i córki „Marthy”, z którą ta była w separacji, poprzez serię odkrywczych rozmów.

Przed premierą filmu Swinton powiedziała, że nigdy nie przyszłoby jej do głowy, że może w końcu znaleźć dla niej miejsce w jednym ze swoich filmów. Powiedziała, że darzyła go szacunkiem od czasu, gdy zobaczyła „Kobiety na skraju załamania nerwowego” w Londynie pod koniec lat 80. Pomyślała, że u Almodóvara panuje podobny duch artystyczny.

Pomysł współpracy wydawał się fantazją. Pewnego dnia, powiedziała, zdobyła się na odwagę, żeby mu coś powiedzieć. „Powiedziałam mu: «Słuchaj, nauczę się dla ciebie hiszpańskiego, a ty możesz to wyciszyć»” – powiedziała Swinton. „Na swój sposób się roześmiał”. Moore dodała: „Nie wiem, jak dostałam się na ten świat, ale czułam się szczęśliwy, że mnie wybrał”.

Ostatni Almodóvara w Wenecji miał miejsce w 2021 roku, gdzie zaprezentował film „Madres paralelas / Matki równoległe”, za który Penélope Cruz zdobyła nagrodę dla najlepszej aktorki.

Zarówno Swinton, jak i Moore były podekscytowane możliwością zagrania w filmie, który podkreśla przyjaźń między dwiema kobietami w ich wieku. „Bardzo, bardzo rzadko widzimy historię kobiecej przyjaźni, a zwłaszcza historię o starszych przyjaciółkach” – powiedziała Moore. „Znaczenie, jakie nam okazuje, jest tak niezwykłe i było dla mnie tak poruszające, że przedstawił tę relację jako coś tak głębokiego, ponieważ takie to jest”.

” miał swój wielki moment w Wenecji, zanim trafi do obiegu komercyjnego. Wrażenie było ogromne, film otrzymał 17-minutową owację na stojąco, przewyższającą 12-minutowy film „The Brutalist” Brady’ego Corbeta z Adrienem Brodym, Guyem Pearcem i Felicity Jones.

Według Variety Almodóvar podniósł ręce wraz z ramionami Moore’a i Swintona, podczas gdy publiczność zgotowała owację na stojąco i skandowała „Pedro! Pedro! „Pedro!” Niedługo potem i gwiazdy przybyły, aby podzielić się chwilą z publicznością, rozdając autografy i zdjęcia.



Zaraz potem „” zniósł embargo, pozwalając na pojawienie się pierwszych reakcji. Krytycy mówią o filmie „genialnym”, „wrażliwym” i „poetyckim”.

„Pomimo smutnej tematyki, jest to nadal zdecydowanie film Almodóvara, ponieważ jest pełen życia, koloru i humoru. Moore i Swinton tworzą boską parę, zapewniając niezwykle pełne współczucia występy” – skomentował Luke Hearfield ze Standard News.

The Room Next Door” to malownicza medytacja nad śmiertelnością, ukazująca piękno życia i przemijalność śmierci. Niechęć do umierania w samotności to coś, z czym każdy może się utożsamić. Chemia pomiędzy Tildą Swinton i jest najważniejsza” – skomentował Zak z The handle.

Film walczy o Złotego Lwa, najwyższą nagrodę festiwalu, która zostanie wręczona 7 września.

Udostępnij

Zostaw odpowiedź