Najczęściej nominowane są filmy Guillermo Rojasa (7) i Sandry Romero (6), przy czym „En fin” dominuje w kategoriach seriali i ma cztery możliwości przyznania nagród
Panorama nagród staje się coraz wyraźniejsza dzięki nowym listom nominacji, w tym przypadku nominacji do nagród ASECAN 2024. Andaluzyjskie nagrody krytyków filmowych i pisarzy ogłosiły listę nominowanych w ramach Festiwalu Filmów Europejskich w Sewilli, wraz z listą, na której wyróżnia się siedem nominacji za film Solos en la noche Guillermo Rojasa i sześć za film Por donde pasa el silencio, Sandra Romero, oprócz faworyzowania En fin w kategoriach serii.
Stowarzyszenie Pisarzy Filmowych Andaluzji (La Asociación de Escritores Cinematográficos de Andalucía ASECAN) będzie świętować 21 grudnia 37. edycję swoich nagród. Regulamin nagród, w którym nominowane mogą być produkcje andaluzyjskie i/lub profesjonaliści, rodzi paradoksy, jak to, że La infiltrada i Los últimos románticos, koprodukcje firm z regionu, będą rywalizować o nagrodę dla najlepszego filmu nie mając innej możliwość zdobycia nagrody.
O nagrodę główną powalczą Solos en la noche i Por donde pasa el silencio, a ponadto rywalizują we wszystkich głównych kategoriach.
Efektem są nominacje o dość niezależnym charakterze, gdzie wyróżniają się także trzy nominacje za serial Una perra andaluza i dwie za El Salto, w tym ta za reżyserię dla Benito Zambrano.
Uderzający jest jednak brak dwóch z najbardziej znaczących andaluzyjskich tytułów roku, takich jak Rita, debiut reżyserski z Paz Vegą w roli głównej, którego akcja także rozgrywa się w Sewilli w latach 80. oraz Segundo premio Isaki Lacuesty i Pol Rodríguez, zwycięzca Festiwalu w Maladze, reprezentant Hiszpanii na Oscarach i nominowany w kategorii Najlepszy Film na Forqué Awards.
Nominacje do ASECAN 2024 – Lista nominowanych
Premio ASECAN – film
- La infiltrada
- Los últimos románticos
- Por donde pasa el silencio
- Solos en la noche
Premios ASECAN – reżyseria
- Benito Zambrano por El salto
- Guillermo Rojas por Solos en la noche
- Luis Soto Muñoz y Alfredo Picazo por Los restos del pasar
- Remedios Malvárez y Arturo Andújar por Fandango
- Sandra Romero por Por donde pasa el silencio
Premio ASECAN – scenariusz filmowy
- Flora González Villanueva por El salto
- Guillermo Rojas por Solos en la noche
- Remedios Malvárez y Miguel Ángel Parra por Fandango
- Sandra Romero por Por donde pasa el silencio
Premio ASECAN – serial
- En fin
- Operación Barrio Inglés
- Una perra andaluza
Premio ASECAN – reżyseria serialu
- David Sainz por En fin
- Pablo Tocino por Una perra andaluza
- Violeta Salama por Detective Touré
Premio ASECAN – scenariusz serialu
- David Sainz por En fin
- Pablo Tocino por Una perra andaluza
Premios AISGE – występ męski
- Alfonso Sánchez por Solos en la noche
- Antonio Araque y Javier Araque por Por donde pasa el silencio
- José Manuel Poga por En fin
- Pablo Gómez Pando por Solos en la noche
- Víctor Clavijo por El marqués
Premio AISGE – występ żeński
- Adelfa Calvo por ¿Es el enemigo? La película de Gila
- Beatriz Arjona por Solos en la noche
- Carmen Escudero por Alumbramiento
- Mona Martínez por Por donde pasa el silencio
- Tamara Casellas por Por donde pasa el silencio
Premio ASECAN – muzyka oryginalna
- Fernando Vacas por Miles in bello. Juan Bernier en la guerra de los españoles
- Miguel Rivera por Solos en la noche
- Pablo Cervantes por Operación Barrio Inglés
- Pilar Onares por Summers, el rebelde
- Sergio de la Puente por Verano en diciembre
Premio ASECAN – faktu
- Marisol, llámame Pepa
- María la portuguesa
- Atín Aya. Retrato del silencio
- De caballos y guitarras
Premio ASECAN – film krótkometrażowy
- El tribunal
- La noche dentro
- Tumbas vecinas
- Uranites
- Viaje alrededor de mi ordenador
Premio ASECAN – inne formaty
- Casa Carreras, videoclip del grupo musical Vera Fauna
- Strachan, complejidad y contradicción de una arquitectura ecléctica
- Un mundo violento, podcast de ficción de David Sainz
Premio ASECAN Libro de Cine y/o Audiovisual
- Elmer Bernstein, melodías de Hollywood, de Juan Ignacio Valenzuela en Saimel Ediciones
- El mundo es nuestro, de Alberto López, Alfonso Sánchez y Pepe Barahona en El Paseo Editorial
- Hey, dude! El toque Coen, de Francisco Javier Rodríguez Barranco en Ediciones Azimut
- Una mirada femenina, de Miguel Jiménez en Ediciones JC