Oscar 2022: „El Buen Patron”, „Noche de Fuego” i „Plaza Catedral” przechodzą przez pierwsze cięcia


We wtorek Akademia Filmowa ogłosiła swoich półfinalistów w dziesięciu kategoriach


Hiszpania, Meksyk i Panama wciąż ubiegają się o Oscara po tym, jak Akademia Hollywood umieściła „”, „” i „” wśród piętnastu ów z największą liczbą głosów w kategorii międzynarodowej.

Instytucja ogłosiła we wtorek swoich półfinalistów w dziesięciu kategoriach, w tym za najlepszą oryginalną ścieżkę dźwiękową, w której hiszpański muzyk Alberto Iglesias znalazł się również w piętnastce wybranych do pracy z „Madres Paralelas / Matki równoległe” Pedro Almodóvara.

Dzięki temu procesowi Akademia przeprowadza screening, który nie ma wpływu na kategorie interpretacji.

Ostateczne poznamy 8 lutego.

Z trzech propozycji nakręconych po hiszpańsku, według danych prasy specjalistycznej, największe szanse na przemycenie do pięciu ostatecznych kandydatów ma meksykański, chociaż niewielu stawia na Panamę i Hiszpanię.

Zmierzą się z docenianymi przez krytyków filmami, takimi jak włoski „The Hand of God” , norweski „The Worst Person in The World” i japoński „ Drive My Car ”, których przejście do finału jest prawie gwarantowane.

Pominięto jednak jeden z najbardziej kontrowersyjnych filmów fabularnych ostatnich lat, prowokacyjny „Titan”, który mimo zdobycia Złotej Palmy na Festiwalu Filmowym w Cannes nie przekonał hollywoodzkich naukowców i pozostawia Francję bez reprezentacji na tych Oskarach.

Wybór „Titane” spowodował podział we Francji, jako że druga pretendentka „Petite Maman” zbiera kolejne nagrody w Stanach Zjednoczonych.

Coś podobnego wydarzyło się w Hiszpanii, kiedy Akademia Filmowa wybrała „” Fernanda Leóna de Araona z Javierem Bardemem zamiast „Madres Paralelas” Pedro Almodóvara.

Decyzja przywodziła na myśl 2002 rok, kiedy „Los Lunes al Sol / Poniedziałki w słońcu” wygrał z „Hable con Ella / Porozmawiaj z nią„, w końcu pierwszy nic nie dostał a ostatni zdobył Oscara za najlepszy scenariusz oryginalny. „Dziękuję bardzo za zaufanie, jakim mnie obdarzyliście” – napisał Araona na Twitterze po spotkaniu z półfinalistami.

Z kolei duńska „Flee” będzie rywalizować dwukrotnie, gdyż znalazła się w sekcji na najlepszy film międzynarodowy i najlepszy dokument.

WIĘCEJ HISZPANII?

Ze swojej strony pozostali półfinaliści zostawiają kilka miejsc pracy z podpisem latynoskim.

Alberto Iglesias, stały współpracownik Pedro Almodóvara, kontynuuje walkę o statuetkę, dołączając do grona piętnastu wybranych do ścieżki dźwiękowej „Madres Paralelas”.

Wiadomość ta odbije się na hiszpańskim świecie filmowym, ponieważ Hiszpańska Akademia Filmowa pominęła jego nazwisko w nominacjach do nagrody Goya, decyzji krytykowanej w sieciach społecznościowych i publicznie żałowanej przez Agustína Almodóvara, brata i producenta Pedro Almodóvara.

W Stanach Zjednoczonych Iglesias zdobył już nagrodę krytyków Los Angeles i jest jednym z nominowanych do Złotych Globów w tej kategorii. Wśród półfinalistów znalazł się także hiszpański film krótkometrażowy „Distancias” w reżyserii Susan Béjar, nakręcony w madryckim metrze.

Chile udaje się zdać pokaz w kategorii najlepszy film animowany z „Bestia”, który był prezentowany na Festiwalu Filmowym w Annecy , a o finał będzie walczył amerykański krótkometrażowy film dokumentalny „Águilas”, nakręcony w języku hiszpańskim o dramacie imigracyjnym.

Oskary zostaną wręczone 27 marca z legendarnego Dolby Theatre w Hollywood podczas ceremonii, która ma nadzieję powrócić do tradycyjnego formatu po pandemii. 

Udostępnij

Zostaw odpowiedź