Pablo Díaz, dyrektor generalny Río Estudios, zaprezentuje Isla oculta na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Guadalajarze, którego jest producentem i showrunnerem
Isla oculta to jedna z czterech serii wybranych do pokazu serii, wraz z Amor de papel, Chespirito, sin querer queriendo i Marcial Maciel: El lobo de Dios.
Díaz w jednym z wywiadów mówił o wyzwaniach związanych z realizacją serialu kręconego w chilijskiej Patagonii. To thriller łączący elementy science fiction, którego akcja toczy się wokół legendy Wyspy Przyjaciół (isla Friendship). Stwierdził, że globalny rynek domaga się oryginalnych historii. Zawsze z wyraźną tożsamością, ale jednocześnie uniwersalną w swoich tematach. Tak jest w przypadku tej serii.
Isla oculta, będące częścią programu Episodio 0: Series en desarrollo podczas 39. edycji FICG, został wyreżyserowany przez Rodrigo Susarte i będzie reprezentował Chile na tym wydarzeniu. W rolach głównych chilijska i meksykańska obsada, w skład której wchodzą Daniela Ramírez, Raúl Méndez, Ana Valeria Becrril, Felipe Zepeda, Néstor Cantillana, Giordano Rossi, Paola Giannini, Daniel Muñoz, Jaime Omeñaca i Moisés Angulo.

„To koprodukcja z Filmo Estudios, chilijską firmą postprodukcyjną, która obecnie pracuje nad La casa de los espíritus. To jedna z największych firm postprodukcyjnych w Ameryce Łacińskiej. To również koprodukcja z MGE, dystrybutorem kierowanym przez Esperanzę Garay” – wyjaśnił Díaz.
Z Chile do Ameryki Łacińskiej
Pablo Díaz wyjaśnił, że jego celem jest produkcja w Chile, ale zawsze ma na uwadze region.
W tym sześcioczęściowym serialu cel ten nie mógłby być jaśniejszy: opowiada historię zaginięcia młodej meksykańskiej archeolog w Patagonii i angażuje utalentowanych Meksykanów i Chilijczyków.
Główną bohaterką jest meksykańska aktorka Valeria Becerril, która gra archeolog Olgę Zuloagę. Jego ojciec, grany przez meksykańskiego aktora Raúla Méndeza, jest dziennikarzem, któremu grożą handlarze narkotyków i który jest przekonany, że całe zdarzenie ma podłoże polityczne.
Chilijska aktorka Daniela Ramírez gra Fabiolę Garcíę, detektywa tropiącego Zuloagę. Tam na nowo przeżywa bolesne wspomnienia o swojej siostrze bliźniaczce, która zniknęła bez śladu, gdy była dzieckiem. Meksykańska archeolog poszukiwała mitycznej Wyspy Przyjaciół. To miejsce pojawia się i znika z mapy bez naukowego wyjaśnienia. Od lat 80. XX wieku pojawiają się doniesienia od miejscowych, którzy twierdzą, że mieli kontakt z tajemniczą „zagraniczną kongregacją”. Doświadczyli także cudownych uzdrowień i duchowych przemian.
Serial przedstawia potężną baśń o przyszłości ludzkości i potencjalnym zagrożeniu ze strony sztucznej inteligencji w dystopijnej przyszłości. Scenarzystami filmu są Felipe Carmona, Julio Rojas i Juan M Dartizio.
Julio Rojas jest znany jako twórca Case 63, podcastu science fiction nagrodzonego przez Spotify nagrodą Creator Milestone Award
Díaz wyjaśnił, że istnieje kilka krajów, w których takie miejsca istnieją i krążą mity na temat tego, że są to „portale”.
Wielkie wyzwanie produkcyjne
Díaz wyjaśnił, że kręcenie filmu w Patagonii było ogromnym wyzwaniem, nie tylko ze względu na panujące tam warunki, ale również ze względu na izolację ekipy. „Kręciliśmy wiele scen nocnych, w nocy padało i było zimno”, ale to było też piękne przeżycie, bo zamknęliśmy się w hotelu, cała ekipa, i mieszkaliśmy tam razem przez miesiąc. Kolejny miesiąc zdjęć spędziliśmy w Santiago, gdzie kręciliśmy wnętrza w Río Estudios” – wyjaśnił.
Kolejnym wyzwaniem była praca nad wysokiej jakości treściami science fiction i produkcja tych paranormalnych wydarzeń za pomocą efektów wizualnych. „Musieliśmy stale współpracować z koordynatorem/superwizorem efektów specjalnych na planie, aby efekty wizualne wyglądały dobrze w postprodukcji. Pracowaliśmy z ujęciami z drona, fotografując obszary, po których płynie statek, abyśmy mogli je później renderować w efektach wizualnych” – skomentował.
Innowacyjny model biznesowy
Pablo Díaz skomentował, że na potrzeby serialu nawiązali współpracę z MGE, korzystając z innowacyjnego i ryzykownego modelu biznesowego. Dzieje się tak, ponieważ produkują seriale bez ich wcześniejszej sprzedaży na platformie. Zdobyli dotację publiczną, największą w Chile, wynoszącą około 600 000 dolarów amerykańskich, a ich strategia polega na zapewnieniu serialowi widoczności poprzez udział w oficjalnej selekcji FICG. Tam będzie też miała miejsce premiera. Zostali także jedyną latynoską serią na włoskim Global Series Festival.
„Mamy nadzieję, że decydenci przyjrzą się temu serialowi i zechcą go kupić. Obecnie mamy wszystkie prawa na świecie, z wyjątkiem licencji, którą musimy przyznać Chilevisión na podstawie publicznych funduszy, które zarobiliśmy w Chile, co wymaga, aby serial miał premierę w kanale telewizyjnym w Chile” – powiedział.
Zauważył, że Raúl Méndez oprócz tego, że jest częścią talentu, jest także koproducentem i przyczynił się do części finansowania. Jest to pierwsza chilijsko-meksykańska produkcja Río Estudios, ale firma ma nadzieję na kontynuację.
Jeśli chodzi o inne projekty, mają nadzieję nakręcić film „Habitación 205” pod koniec roku i nakręcić film dokumentalny o zespole rockowym Los Tres, z którym zostali wybrani do odcinka 0 FICG. Pracują także nad Mars, koprodukowanym projektem fabularnym z udziałem Fernandy Urrajoli, znanej chilijskiej aktorki. Pracują również nad filmem opartym na chilijskiej nazwie, bardzo aktualnej telenoweli, o której na razie nie mogą mówić.
źródło PRODU