Jeden z największych kryzysów zdrowotnych w Europie, zespół toksyczny, zostanie zamieniony w fikcję w nowym serialu, który stara się zagłębić w niszczycielskie wydarzenia, które miały miejsce w Hiszpanii w 1981 roku
Produkcja poruszy przypadek masowego zatrucia spowodowanego spożyciem sfałszowanego oleju rzepakowego, w wyniku którego zginęło ponad 25 000 osób, a tysiące osób zginęło z niezatartymi konsekwencjami.
Serial, opracowany przez Alea Media i Anonymous Content España, skupi się na 50 kluczowych dniach, które upłynęły od śmierci 8-letniego chłopca. Początkowo przypisano ją nieznanym przyczynom, do publikacji oficjalnego raportu, który wskazywał na skażony olej jako źródło tragedii. Oprócz opisywania skutków dla ofiar przeanalizowane zostaną reakcje społeczeństwa, społeczności naukowej i odpowiedzialnych władz.
W przypadku Anonymous Content producent seriali takich jak „13 powodów (Por 13 razones)” i „Mr. Robot”, projekt ten debiutuje na rynku hiszpańskim. Według Beatriz Campos, dyrektor generalnej jej oddziału w Hiszpanii: „Niedawno weszliśmy na rynek hiszpański, czuję się więcej niż zaszczycona, że pierwszy projekt ogłoszony przez Anonymous Content España opowiada tak szokującą historię, tragedię, która dotknęła kilka pokoleń.”
Alea Media, znane z projektów takich jak „Patria” i „Entrevías”, dzieli się swoim doświadczeniem w opowieściach poruszających dylematy społeczne i ludzkie. Sara Martín Rada, dyrektor generalna firmy produkcyjnej, podkreśliła wagę problemu: „Syndrom toksycznego oleju ujawnił dwie tragedie: zatrucie i śmierć tysięcy ludzi, a także złe zarządzanie tragedią; elementy, które niestety wciąż odbijają się echem w dzisiejszym świecie.”
Cykl nie będzie ograniczał się do wydarzeń zdrowotnych. Przyjmując wielowymiarowe podejście, zbada doświadczenia ofiar, wpływ na ich rodziny i reakcję hiszpańskiego społeczeństwa, zagłębiając się jednocześnie w badania naukowe i decyzje polityczne, które wyznaczyły rozwój kryzysu.
Historia ma uchwycić emocjonalną i społeczną złożoność wydarzeń, zachęcając do refleksji nad tym, jak poradzino sobie z błędami i jakie wnioski można wyciągnąć na przyszłość.
Alea Media potwierdza swoją strategię w zakresie produkcji zaangażowanych treści poprzez projekty takie jak „Yo, adicto” i doceniana „Patria”. Tymczasem Anonymous Content robi ważny krok w swojej wyprawie do Hiszpanii, stawiając na narrację łączącą ludzką tragedię z krytyką struktur społecznych i politycznych.
Ta współpraca między dwoma wielkimi nazwiskami w branży zapowiada się na szokującą i odkrywczą serię, która nie tylko prezentuje bolesny rozdział w historii Hiszpanii, ale także generuje rozmowy dotyczące teraźniejszości.