Film Seana Bakera został uhonorowany na Festiwalu Filmowym w Cannes „Anorą” Złotą Palmą
Film Anora Amerykanina Seana Bakera został zwycięzcą 77. edycji Festiwalu Filmowego w Cannes, podczas którego Emilia Pérez, musical o meksykańskiego handlarza narkotyków Jacques’a Audiar zdobył Nagrodę Jury i nagrodę za kreację kobiecą dla wszystkich swoich aktorek.
Hiszpanka Karla Sofía Gascón, Dominikanka Zoe Saldaña, Amerykanka Selena Gómez i Meksykanka Adriana Paz tworzą obsadę tego oryginalnego filmu Audiarda który skupia się na postaci meksykańskiego handlarza narkotyków, który zmienia się w kobietę.
Obie role gra Hiszpańska Karla Sofía Gascón, transseksualna aktorka bardziej znana w Meksyku niż w Hiszpanii, która w imieniu swoich kolegów odpowiadała za odebranie nagrody.
Dwie nagrody za Emilia Perez. Jest to jeden z najbardziej lubianych filmów tej edycji Cannes wraz ze zdobywcą Złotej Palmy, zabawnej opowieści o prostytutkach ze świetną rolą Mikeya Madisona.
Madison to Ani, młoda tancerka erotyczna i okazjonalna towarzyszka, która poślubia syna rosyjskiego oligarchy. Chaotyczna historia, ale także z ważnym pochodzeniem społecznym, co przyniosło Bakerowi Złotą Palmę, którą odebrał od George’a Lucasa.
„Ta Złota Palma jest tym, o czym marzyłem od 40 lat. Nie wiem, co będę robić przez resztę życia” – powiedział wzruszony Baker, który zapewnił, że będzie nadal „walczyć o utrzymanie kina przy życiu.” I zadedykował tę nagrodę wszystkim prostytutkom na świecie.
Bardzo dobrze przyjęta Złota Palma, chociaż faworytem było The seed of the sacred fig autorstwa Mohammada Rasoulofa, gdzie odbyła się ostra krytyka braku wolności w Iranie przez filmowca, który uciekł ze swojego kraju, aby uniknąć kary ośmiu lat więzienia za przestępstwo „zmowy z zamiarem popełnienia przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu kraju” za pośrednictwem swoich filmów i filmów dokumentalnych.
Rasoulof musiał zadowolić się Nagrodą Specjalną Jury, którą reżyser odebrał z entuzjazmem i dedykacją członkom swojego zespołu, „wstrzymywanym i pod presją tajnych służb Republiki Islamskiej”.
„Nie pozwólcie Republice Islamskiej tak traktować Irańczyków” – wołał reżyser.