Disney+ udostępniło nowe spojrzenie na serial w oficjalnym zwiastunie „Cristóbala Balenciagi”. Jest to oryginalny, dramatyczny projekt odtwarzający życie i dziedzictwo hiszpańskiego twórcy urodzonego w Guetarii, jednego z najbardziej kultowych projektantów mody wszechczasów. Serial pojawi się wyłącznie na Disney+ 19 stycznia, a wszystkie odcinki będą dostępne
W serialu stworzonym przez Lourdes Iglesias oraz 12-krotnych zwycięzców Goya Aitora Arregi, Jona Garaño i Jose Mari Goenagę („La trinchera infinita”) Alberto San Juan wciela się w Cristóbala Balenciagę, enigmatycznego mężczyznę o niezwykłym talencie, który rzucił wyzwanie społecznemu ówczesnych konwencji i zrewolucjonizowała świat mody.
„Cristóbal Balenciaga” zaczyna się, gdy projektant prezentuje swoją pierwszą kolekcję haute couture w Paryżu w 1937 roku. Za nim stoi udana kariera w warsztatach w Madrycie i San Sebastián, ubierając hiszpańską elitę i arystokrację.
Jednak projekty wyznaczające trendy w Hiszpanii nie do końca sprawdzają się w wyrafinowanym imperium mody, jakim stał się Paryż, gdzie Chanel, Dior i Givechy są wzorcem haute couture. Kierując się obsesją kontroli we wszystkich aspektach swojego życia, Cristóbal Balenciaga zdefiniuje swój styl i stanie się jednym z najważniejszych projektantów wszechczasów.
W serii „Cristóbal Balenciaga” występuje Alberto San Juan i międzynarodowa obsada aktorów, którzy tchnęli życie w znane postacie XX wieku i którzy odegrali fundamentalną rolę w życiu Mistrza. Wśród nich wyróżnia się Belén Cuesta (Fabiola de Mora y Aragón); Josean Bengoetxea (biznesmen z San Sebastian Nicolás Bizkarrondo); Cecilia Solaguren (jego żona Virgilia Mendizabal); Adam Quintero (Ramón Esparza, partner i współpracownik projektanta) oraz Thomas Coumans (Wladzio D’Attainville).
Towarzyszy im także Gemma Whelan (Prudence Glynn, dziennikarka The Times); Anouk Grinberg (Coco Chanel); Gabrielle Lazure (Carmel Snow, dyrektor ds. mody w Harper’s Bazaar); Patrice Thibaud (Christian Dior); Nine d’Urso (modelka Colette) i Anna-Victoire Olivier (aktorka Audrey Hepburn).
W części technicznej „Cristóbala Balenciagi” zespół tworzą wybitni profesjonaliści. Ścieżkę dźwiękową sygnował m.in. kompozytor Alberto Iglesias, zdobywca 11 nagród Goya, za co był nominowany 19 razy i czterokrotnie nominowany do Oscara, trzy razy do nagrody Bafta i dwie do Złotych Globów. Bina Daigeler, nominowana do Oscara za film aktorski „Mulan” z The Walt Disney Studios oraz do nagrody Emmy za kostiumy do „Mrs. America” jest reżyserem kostiumów wraz z projektantem kostiumów Pepo Ruizem Dorado. Autorem zdjęć jest Javier Agirre Erauso (zdobywca nagrody Goya za „Handia”). Mikel Serrano (zdobywca nagrody Goya za „Handia” i „Akelarre”) jest dyrektorem artystycznym. Karmele Soler, zdobywczyni nagrody Goya za „La piel que habito”, jest wizażystką.
Serial jest produkowany przez Xabiera Berzosę poprzez Moriartiego Produkzioaka i Irusoina. Moriarti Produkzioak powstał w 2001 roku i od tego czasu wyprodukował pięć pełnometrażowych filmów fabularnych, trzy filmy dokumentalne, kilkanaście filmów krótkometrażowych i kilka telewizyjnych filmów dokumentalnych. Jego projekty brały udział w wielu międzynarodowych festiwalach i zdobyły setki nagród, a także dwie nominacje do reprezentowania Hiszpanii na Oscarach. Ze swojej strony Irusoin została założona w 1982 roku jako firma zajmująca się produkcją filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. W ciągu zaledwie 5 lat i z trzema ostatnimi filmami, Loreak, Handia i The Infinite Trench, Irusoin znalazły się na podium najważniejszych nominacji i nagród w Hiszpanii.