Romi ma ogromny talent do interpretowania każdego drobnego gestu. Niepełnosprawność słuchu pozwoliła jej wyostrzyć zmysły dotyku i węchu, dzięki czemu bez trudu nauczyła się czytać z ruchu warg
Jej szczególna bystrość i umiejętność łączenia informacji to jej wielkie atuty, które pozwalają wykonywać zadanie, które robi najlepiej: rozwiązywanie zagadek jako detektyw. To bohaterka „Romi”, nowego serialu, który Mediaset España kręci w całości w naturalnych lokalizacjach w Bilbao, a główną bohaterką jest María Cerezuela.
Natalia Millán, Edurne Azkarate, Unax Ugalde, Elena Irureta, Asier Etxeandia, Iñaki Font, Jon Olivares, Alvar Gordejuela, Mikele Urroz i Verónika Moral uzupełniają obsadę głównych aktorów, głównie baskijskich, w tej serii wyreżyserowanej przez Inés París („El Grito de las mariposas”) i porusza się pomiędzy gatunkiem proceduralnym a tajemnicą.
„Romi”, produkcja Mandarina dla Mediaset, powstała na podstawie projektu wybranego w pierwszej edycji programu „SHOWRUNNER: Aula de Ficción”, stworzonego przez ESCAC (Wyższą Szkołę Filmową i Audiowizualną Katalonii) oraz Mediaset Spain w celu szkolenia i przekształcanie młodych talentów twórczych w przyszłych showrunnerów fikcji narodowej w Hiszpanii.
„Romi”, śledczy ze szczególnym talentem do rozwiązywania spraw
„Romi” opowiada o śledztwie młodej, prywatnej detektyw z postlokacyjnym uszkodzeniem słuchu z implantem ślimakowym (María Cerezuela, Nagroda Goya dla najlepszej nowej aktorki w 2022 r. za „Maixabel”), która ma ogromną umiejętność rozwiązywania trafiających do niej spraw, a także tytuł magistra w zakresie mikrogestów.
Czasem jej talent potrafi porażać, a jednocześnie jest dziewczyną z problemami typowymi dla młodej kobiety w jej wieku. Jej skłonność do rozstrzygania spraw na granicy legalności i osiągania swoich celów nie daje spać po nocach jej matce Alai (Natalia Millán, „El Ministerio del Tiempo”), która pracuje jako inspektor w Ertzaintza.
Światy matki i córki przecinają się wielokrotnie, a ich starcia są ciągłe, dopóki sprawa nie połączy ich interesów zawodowych i nie zmusi ich do ponownego zbadania wydarzenia, w którym dwadzieścia lat temu zginął Bixente, ojciec Romi i mąż Alai, w eksplozji w której młoda kobieta straciła słuch. W trakcie dochodzenia matka i córka odkryją, że było wiele rzeczy na temat Bixente, o których nie wiedziały, co doprowadzi je do pytania, kim naprawdę był i czy jego śmierć była przypadkowa, jak zawsze wierzyły.