Dramat aborcyjny Audrey Diwan, którego akcja rozgrywa się w latach 60. „L’Evenement” („Happening”) zdobył Złotego Lwa na 78. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji, a drugie miejsce zajęła pół-autobiograficzna „È stata la mano di Dio” („To była ręką Boga”) autorstwa Paolo Sorrentino. Penélope Cruz zdobyła nagrodę dla najlepszej aktorki za rolę w „Madres paralelas” Pedro Almodóvara
Jury, w skład którego weszli niedawni zdobywcy Oscarów Bong Joon Ho i Chloé Zhao, jednogłośnie wybrało film Diwana o francuskiej studentce, której porządkowany świat rozsypuje się jak domek z kart, gdy pewnego dnia ginekolog oznajmia jej, że jest w ciąży. Anne pragnie mieć dziecko, ale dopiero za kilka lat. Wie, że macierzyństwo bezpowrotnie zamknęłoby jej teraz drogę do kariery i awansu społecznego. Ryzykując studia, wolność, wreszcie życie, bohaterka podejmie nierówny wyścig z czasem, którego stawką będzie jej przyszłość.
Tegoroczna konkurencja była silna i obejmowała dobrze przyjęte filmy, takie jak „The Power of the Dog / Psie pazury” Jane Campion, „Madres paralelas / Matki równoległe” Almodóvara, „The Lost Daughter” Maggie Gyllenhaal i „Fue la mano de Dios”. O nagrodę ubiegało się 21 filmów, co stało się obiecującym wczesnym wskaźnikiem perspektyw filmu na Oskary.
„Zrobiłem ten film ze złości. Film też zrobiłem z entuzjazmem. Zrobiłem to brzuchem, wnętrznościami, sercem, głową ”- powiedziała Diwan w sobotę. „Chciałem, żeby „Happening” był doświadczeniem”.
Diwan jest szóstą kobietą, która wyreżyserowała nagrodzony Złotym Lwem film. Inni to Chloé Zhao („Nomadland”), Margarethe Von Trotta („Marianne i Juliane”), Agnès Varda („Wagabond”), Mira Nair („Monsoon Wedding”) i Sofia Coppola („Somewhere”).
Film Sorrentino „Fue la mano de Dios”, oparty na kształtującej osobistej tragedii, zdobył Srebrnego Lwa, podczas gdy Campion zdobył Srebrnego Lwa dla najlepszego reżysera za swój epicki „The Power of the Dog” z epoki.
„To niesamowite, otrzymać od ciebie nagrodę” – powiedział Campion, zwracając się do ławy przysięgłych. „W filmach postawiliście mi bardzo, bardzo wysoko poprzeczkę, Bong, Chloé”.
Penelope Cruz otrzymała Puchar Volpi (Copa Volpi) dla najlepszej aktorki za rolę nowej matki w „ Madres paralelas / Matki równoległe ”. Podziękowała swojemu reżyserowi i stałemu współpracownikowi za „inspirowanie mnie każdego dnia twoim poszukiwaniem prawdy”.
— Znowu stworzyłeś magię i nie mogłabym być bardziej wdzięczna i dumna, że mogę być tego częścią — kontynuowała Cruz. „Uwielbiam Cię”.
Gyllenhaal zdobyła nagrodę za najlepszy scenariusz, za adaptację powieści Eleny Ferrante „ The Lost Daughter ” z 2008 roku, która jest zarówno jej pierwszym scenariuszem, jak i pierwszym filmem reżyserskim.
„Nie mogę powiedzieć, jak bardzo się cieszę, że tu jestem” – powiedziała. „Wzięłam ślub we Włoszech, w Apulii. Dowiedziałam się, że jestem w ciąży z drugą córką we Włoszech. I naprawdę moje życie jako reżyser i scenarzysta oraz mój film narodził się tutaj, w tym teatrze ”.
Gyllenhaal powiedziała, że jej film jest „włoski w kościach”, mimo że został nakręcony w Grecji i po angielsku.
„W pewnym sensie, jako kobiety, urodziłyśmy się z umową milczenia, a Ferrante złamała tę umowę” – powiedział Gyllenhaal. „Miałam to samo uczucie oglądając „The Piano”, kiedy byłam w liceum”.
John Arcilla został nagrodzony Pucharem Volpi dla najlepszego aktora za „On The Job: The Missing 8.”
W ciągu ostatniej dekady festiwal ponownie stał się wybitną platformą startową dla kandydatów na nagrody. „Nomadland” Zhao zdobył w zeszłym roku Złotego Lwa, a później otrzymał Oscary za najlepszy obraz i reżyserię. Oprócz Zhao i Bonga, którzy pełnili funkcję przewodniczących, w jury zasiadali także aktorzy Sarah Gadon i Cynthia Erivo oraz reżyserzy Saverio Costanzo i Alexander Nanau.
W sekcji Horyzonty, która przedstawia wschodzących twórców filmowych, najlepszy film zdobył „Pilgrims” Laurynas Bareisa. Nagroda dla najlepszego aktora powędrowała do Piseth Chhun za „White Building”, a nagrodę dla najlepszej aktorki dla Laure Calamy za „A plein temps” („Full timet”), która również przyniosła Éricowi Gravelowi nagrodę dla najlepszego reżysera.
Ceremonia wręczenia nagród zamyka pierwszy duży festiwal filmowy sezonu jesiennego, który do tej pory wydaje się głośnym sukcesem, mimo wariantu delta. Protokoły bezpieczeństwa COVID były surowe, a filmy solidne.
Ale Wenecja z powodzeniem wprowadziła również urok na mniej zatłoczony niż zwykle czerwony dywan, ale zrekompensowany przez momenty trendowe, od czułego, kpiącego uścisku między gwiazdami Oscara Isaaca i Jessiki Chastain, po debiut Jennifer Lopez na czerwonym dywanie z Benem Affleckiem. być może należy to nazwać drugim debiutem, ponieważ para ożywiła romans, który zakończył się 18 lat temu.