Instituto Cervantes na Uniwersytecie Harvarda zapewnia, że po wydaniu hitu Luisa Fonsiego muzyka hiszpańska zrobiła „bezprecedensowy skok”
Hit Despacito od pochodzącego z Puerto Rico, Luisa Fonsi była znacznie czymś większym niż piosenką lata w 2017 roku, ale również pokazała siłę hiszpańskiego rytmu, jako broń kulturowa i oznakowanie ery przed i po w przemyśle muzycznym Stanów Zjednoczonych.
Tak postrzega to Cervantes Institute na Uniwersytecie Harvarda , który przygotował badanie na temat popu w języku hiszpańskim w Stanach Zjednoczonych i podkreśla, że hiszpański był „podstawowym elementem definicji muzyki latynoskiej” w Stanach Zjednoczonych oraz zapewnia, że muzyka w języku hiszpańskim zrobiła „bezprecedensowy skok w 2018 roku dzięki piosence Despacito ”. Ponadto jest to rozwijający się rynek, który będzie się rozwijał w nadchodzących latach.
„Despacito”, wydarzenie, które zmieniło amerykańską scenę muzyczną
Raport nosi tytuł Pop in Spanish in the United States: A Space for the Articulation of Latino Identity, przygotowany przez Eduardo Viñuela. Najlepszym przykładem tego, że ta muzyka zostawiła swój ślad, jest wzrost liczby pobrań muzyki w języku hiszpańskim na Spotify.
Ponadto koncert Bad Bunny’ego na żywo we wrześniu w Nowym Jorku potwierdza te badania. Rodak Fonsiego, zwiedzając miasto w przyczepie, zgromadził w Wielkim Jabłku tłumy ludzi, którzy entuzjastycznie śpiewali piosenki Bad Bunny.
Z nowej pozycji w hiszpańskim popie po sukcesie Fonsi skorzystał nie tylko portorykański „Bunny”, ale także hiszpańska artystka Rosalía, która swoim albumem El Mal Querer wpisała się na listę przebojów amerykańskiej sceny muzycznej . Wystarczy spojrzeć na dużą liczbę anglosaskich artystów, którzy szaleją na punkcie współpracy z Latynosami wymieniając znane nazwiska: Demi Levato, Madonny czy Justina Biebera .