Film „Los inocentes [Niewinni]” autorstwa Germána Tejady z wytwórni Whisky zdobywa nagrodę dla najlepszego filmu gatunkowego na Festiwalu Filmowym w Guadalajarze w 2025r.
Film „ Los inocentes”, wyreżyserowany przez peruwiańskiego filmowca Germána Tejadę, obecnie mieszkającego w Meksyku i reprezentowanego przez Whisky, był jedną z głównych gwiazd Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Guadalajarze w 2025 roku, gdzie nie tylko brał udział w Konkursie Oficjalnym, ale także został nominowany do nagród Maguey i Konkursu Filmów Gatunkowych, zdobywając w tym drugim nagrodę dla Najlepszego Filmu. Nakręcony w Peru, „Los inocentes” umacnia pozycję Tejady jako jednego z najwybitniejszych, wschodzących głosów współczesnego kina latynoamerykańskiego.
Germán Tejada jest reżyserem i scenarzystą z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem. Pracował nad kampaniami reklamowymi dla najważniejszych marek w Ameryce Łacińskiej, zdobywając cztery Cannes Lions i wiele międzynarodowych nagród. Reżyserował również teledyski dla lokalnych i międzynarodowych artystów, a także filmy krótkometrażowe El hueco (Najlepszy Międzynarodowy Film Krótkometrażowy w Clermont-Ferrand) i Retukiri Tukiri (Najlepszy Film Krótkometrażowy na Los Angeles Film Awards), oba wybrane na ponad 30 festiwalach. W 2025 roku wyda swój pierwszy film pełnometrażowy, zamówiony dla znanej platformy streamingowej. Jest założycielem Centro Cultural Cine Olaya w Peru i obecnie rozwija swój drugi osobisty film pełnometrażowy, El día que la tierra se detuvo (Dzień, w którym zatrzymała się Ziemia), oraz swoje pierwsze dzieło teatralne, Nada de esto me pertenece (Nic z tego nie należy do mnie).
Tejada, którego kariera charakteryzowała się solidnością narracji i wrażliwością estetyczną, podkreśla, jak ważne dla niego i jego zespołu było to, że film Los inocentes został wybrany w oficjalnym konkursie FICG i nominowany zarówno do nagród Maguey, jak i do konkursu filmów gatunkowych:
„To zaszczyt zostać wybranym na FICG, renomowany i ważny festiwal dla branży filmowej Ameryki Łacińskiej, i wspaniały pierwszy krok dla naszego filmu. Ten festiwal wspierał proces Los Inocentes od samego początku. Uczestniczyliśmy w spotkaniu koprodukcyjnym w Guadalajara Construye, a teraz w oficjalnym konkursie. Rozpoznawalność, jaką Los Inocentes zyskał dzięki udziałowi w obu sekcjach, była transcendentalna, ponieważ Nagroda Maguey jest ikoną tego festiwalu, podobnie jak Sekcja Gender, nowa sekcja, która została otwarta w tym roku z okazji 40. rocznicy. Udział w obu sekcjach dał mi nową perspektywę na film i rozumiem, z perspektywy festiwalu, że Los Inocentes można również postrzegać jako film, który eksploruje tematykę LGBTQ+ i że dzięki elementom Cine de Género otwiera drzwi do bardziej specyficznej ścieżki, która sprzyja dystrybucji filmu” – skomentował.
Dodał również, że festiwalowy charakter filmu był niezwykle imponujący: „Dzięki tej selekcji i zdobytej nagrodzie, film wywarł nieoczekiwany i znaczący wpływ na media, publiczność i branżę. Teraz film żyje własnym życiem i mam nadzieję, że dotrze do jak największej liczby osób” – powiedział.
Odnosząc się do oczekiwań, jakie, jak ma nadzieję, widzowie wyniosą z seansu „Los Inocentes”, w kontekście festiwalu, który celebruje zarówno różnorodność, jak i kino autorskie, podkreślił: „Film ten mówi o tym, jak źle nauczyliśmy się być mężczyznami, o degradacji tkanki społecznej w Ameryce Łacińskiej i kryzysie dojrzewania. Ameryce Łacińskiej zamrożonej w czasie przez jej osądzającą i represyjną mentalność, reprezentowaną przez grupę nastolatków uczących się na ulicach. To poruszający film, który stara się zaniepokoić z powszechnego punktu widzenia, dzieląc scenę, którą wszyscy przeżyliśmy. Film, który kwestionuje nabyte i społecznie znormalizowane zachowania dotyczące męskości, wyrażane poprzez codzienną dynamikę grupy punkowych nastolatków” – powiedział.
Podkreślił również, że jednym z najbardziej ekscytujących aspektów festiwalu była reakcja i więź, jaką film wytworzył z publicznością: „Jako filmowiec, czuję, że to coś, co napełnia moje serce. Kino to wspólna terapia, a jego transformacyjny potencjał jest jego najbardziej magicznym aspektem. Z osobistej perspektywy, człowiek stara się uchwycić swoje doświadczenia i refleksje, a obserwowanie, jak to wszystko nagle rezonuje we wspomnieniach widza, jest bardzo satysfakcjonujące i uzdrawiające” – podkreślił.
Odnosząc się do strategii, jaką realizują, aby pozycjonować film „Los Inocentes” na rynku międzynarodowym w oparciu o nominacje do FICG i inne nominacje, podkreślił, że od tego czasu i zwiększeniu widoczności, film otrzymał zaproszenia na różne festiwale, a także nawiązano kontakty w oparciu o dystrybucję filmu w różnych regionach. „ Film miał swoją pierwszą projekcję i to dopiero początek. Teraz, gdy film żyje własnym życiem, zaczynają się otwierać nowe możliwości, którymi zarządza zespół dystrybucji i sprzedaży filmu” – powiedział Tejada.
Na koniec, odnosząc się do odmiennego sposobu komunikacji w Los Inocentes , który pozwala nawiązać emocjonalną i komercyjną więź z różnorodną publicznością, zauważył:
„Uważam, że to szczery film, film opowiadający o czasie, który wszyscy przeżyliśmy i z którym wszyscy możemy się utożsamiać. To film dla i o moich przyjaciołach, a także o czasie, który odcisnął na mnie głębokie piętno. Choć to osobiste, autorskie ujęcie, to tym, co wyróżnia „Los Inocentes” , jest narracja, która przenosi nas do wewnętrznego świata głównego bohatera, zanurzając nas w onirycznej rzeczywistości, gdzie koszmary stają się rzeczywistością. „Los Inocentes” wykorzystuje elementy gatunkowe (horror, kryminał), aby budować napięcie i rytm, które łączą się z widzem w miarę rozwoju historii” – podsumował.