La vorágine (8×45′), serial współprodukowany przez Quinto Color, Telecafé i Ministerstwo Informacji i Technologii Komunikacyjnych Kolumbii (MinTIC), będzie miał premierę na regionalnych kanałach publicznych w Kolumbii 7 lipca , a następnie na całym świecie, 24 lipca, na kanale MAX
Ministerstwo Informacji i Komunikacji (MINTIC) zorganizowało kilka wydarzeń prezentacyjnych dla serialu. Ostatnie miało miejsce w siedzibie w Bogocie 16 czerwca. La vorágine stało się powodem dumy dla agencji rządowej ze względu na wysokie wartości produkcyjne serialu i wyzwania, jakie się z tym wiązały, takie jak filmowanie na rozległych równinach wschodniej Amazonii i dżunglach Amazonii.
Wierność geografii
La vorágine to powieść napisana przez José Eustasio Riverę i opublikowana w 1924 r. Opowiada historię poety Arturo Covy, który ucieka ze swoją ukochaną Alicią. Podróż prowadzi ich z Bogoty na Wschodnie Równiny, a na końcu do amazońskiej puszczy, gdzie muszą zmierzyć się z surowym środowiskiem.
Zamiast wybierać studia lub cyfrowe odtworzenia, zespół produkcyjny zdecydował się nakręcić serial w rzeczywistych miejscach, w których rozgrywa się historia. Wiązało się to ze znacznymi wyzwaniami logistycznymi, od transportu sprzętu po dostosowanie zespołu technicznego i artystycznego do trudnych warunków klimatycznych.
„To bardzo wzbogaciło produkcję. Możliwość udania się do Maní, Yopal i tego pięknego obszaru Llanos (wschodnia Kolumbia), a następnie udania się do Guaviare, aby zobaczyć dżunglę. Myślę, że to było decydujące dla serialu, ponieważ krajobraz i natura stały się ważnymi protagonistami tego projektu, czego chcieliśmy od samego początku” – powiedział Jorge López, menedżer Quinto Color i producent wykonawczy serialu.
Sojusznicy
Aby nakręcić film w tych rejonach, wyjaśniła producentka wykonawcza Rosmary Muñoz, niezbędne było „wsparcie społeczności, mieszkańców Casanare, mieszkańców San José del Guaviare, gubernatorstw, biur burmistrzów, którzy udostępnili swoją przestrzeń, swoją ścieżkę i pomogli nam to dostosować”.
Producenci podkreślili, że chociaż są to miejsca, w których produkcje odbywają się rzadko, warunki są dojrzałe do przyjęcia przemysłu audiowizualnego: „Na przykład w Maní, gdzie rozgrywa się duża część historii, znaleźliśmy interesującą infrastrukturę hotelową. Znaleźliśmy okazję do zabezpieczenia wielu statystów i wszystkiego, czego potrzebowaliśmy”.
Drugim miastem, w którym zespół spędził najwięcej czasu, było San José del Guaviare, znane jako „Bramę Amazonii”, gdzie, poza koniecznością stawienia czoła dżungli, produkcja wiązała się z wieloma wyzwaniami.
„Było kilka scen z łodzią z lat 20., którą niełatwo znaleźć. Była na rzece Guaviare. Musieliśmy mieć tam łódź. Przywieźliśmy ją z Guainía (kierując się na północ) i udało nam się nakręcić te sceny na tej łodzi” – wspomina Muñoz.
Godne uwagi są również sceny, w których posiadali 1500 sztuk bydła i 200 dzikich koni.
Obsada zainteresowana historią
Zdjęcia do La Voragine trwały pięć tygodni. Załoga główna liczyła około 200 osób. W obsadzie znalazło się także 85 aktorów, w tym wielu najbardziej znanych kolumbijskich artystów, takich jak Juan Pablo Urrego, Viviana Serna, Nelson Camayo, Marlon Moreno, Majida Isa, Nicole Santamaría, Lucas Buelvas, Tata Ariza, Diego Vásquez i wielu innych.
„Naprawdę doceniają Quinto Color, więc szanują pracę tej firmy produkcyjnej. Wierzą w nas i ufają nam, dlatego przyjechali” – powiedziała Rosemary Muñoz, podkreślając pozytywne nastawienie wszystkich, co zaowocowało „wspaniałymi scenami w trudnych warunkach pogodowych i przy słońcu”.
Podobnie, wśród aktorów było duże zainteresowanie udziałem w tej produkcji, dzięki temu, że jest to jedna z najważniejszych powieści w Kolumbii, która niedawno obchodziła swoje 100-lecie. Dlatego też z pewnością będzie to projekt, który przejdzie do historii.
Budzet 2 milionów dollarów amerykańskich
La Voragine miał budżet w wysokości ponad 8 miliardów kolumbijskich pesos (około 2 milionów USD), finansowany głównie przez Ministerstwo Informacji i Komunikacji (MINTIC). Chociaż jest to serial z największą inwestycją w historii krajowej telewizji publicznej, w porównaniu do globalnej panoramy, to nadal jest to ograniczony budżet, biorąc pod uwagę to, co osiągnięto.
„Kiedy rozmawiasz z platformami, jeśli nie masz budżetu na odcinek w określonej kwocie, np. 500 000 lub 600 000 USD, zaczynają myśleć: „To niemożliwe. Nie wiem, jak to zrobią” — powiedział Jorge López.
Podkreślił jednak, że osiągnięta jakość jest wynikiem „zainteresowania wszystkich aktorów, producentów i reżysera. Wszyscy staraliśmy się to osiągnąć, trzymać się budżetu. Pokazaliśmy, że z chęcią można coś zrobić i zrobić to dobrze. Jesteśmy bardzo szczęśliwi”.
Po ukończeniu takich projektów jak Emma Reyes, pierwszy serial fabularny emitowany w telewizji publicznej w Kolumbii z trzema sezonami, oraz La vorágine, Quinto Color myśli o kolejnym projekcie, który ma przebić poprzednie.
„Mamy wiele pomysłów. Zobaczymy, jak możemy je sfinansować. Ale chcemy kontynuować w tym kierunku, z historiami, które mają szczególne znaczenie dla Kolumbijczyków, które poruszają nas wszystkich, które mają coś wspólnego i które nas motywują” – podsumował kierownik firmy.