W świecie telenowel dzieci odgrywają często kluczowe role – wzruszają, bawią i dodają autentyczności fabule. Ale za kulisami pojawia się ważne pytanie: jak wygląda praca młodych aktorów na planie i co robi się, by zapewnić im nie tylko bezpieczeństwo, ale i dobre samopoczucie?
El diario de Daniela, Aventuras en el tiempo, Cómplices al rescate, Alegrijes y rebujos… Przez wiele lat telenowele dla dzieci były podstawą oferty TelevisaUnivision. Jednakże w 2005 roku, po sukcesie Pablo y Andrea, firma podjęła decyzję o zamknięciu stacji Televisa Niños, którą kierowała producentka wykonawcza Rosy Ocampo, a tym samym zaprzestaniu produkcji dla dzieci.
Choć obecnie nie produkuje się już telenowel z udziałem dzieci, rzadko zdarza się, aby w obsadzie melodramatu nie znalazło się dziecko.
Tak jest w przypadku Papás por conveniencia, telenoweli emitowanej przez Univision, w której występują Ariadne Díaz i José Ron w ramach produkcji Ocampo.
„TelevisaUnivision zawsze przywiązywała dużą wagę do talentów dzieci” – podkreśla producent. „Zawsze wymagamy, aby dziecku towarzyszył odpowiedzialny dorosły — ojciec, matka lub należycie upoważniony przedstawiciel, co oznacza, że dziecko wchodzi na plan w towarzystwie. Towarzysz jest odpowiedzialny za karmienie dziecka i ostatecznie za zapewnienie dziecku wszystkiego, czego potrzebuje” — wyjaśnia.
Ale ile godzin może pracować dziecko? Czy istnieją jakieś ograniczenia w tym zakresie?
„To już nie jest jak w historiach dla dzieci, ponieważ w historiach dla dzieci, to dzieci były bohaterami, mieliśmy praktycznie, nie wiem, ośmiogodzinne dni z ich odpowiednimi przerwami. Teraz łączymy sceny, w których są dzieci, zwłaszcza te małe, aby starały się skończyć jak najszybciej i nie przekroczyliśmy czterech godzin pracy” – wyjaśnia Ocampo.
„Kiedyś, gdy mieliśmy ich znacznie dłużej, mieli nauczyciela, psychologa, ale teraz już tak nie jest, bo dni stały się znacznie krótsze, zwłaszcza po to, abyśmy mogli skończyć jak najszybciej” – zauważa.
Producentka odnoszących sukcesy telenowel, takich jak fea más bella, Las tontas no van al cielo i sagi Vencer, jasno daje do zrozumienia, że najważniejsze jest zawsze dobro dziecka.
„Jeśli dziecko z jakiegoś powodu czuje się źle lub jest źle, scena jest przekładana i odbywa się innego dnia. Są naszym priorytetem” – podkreśla. „Poza tym wszyscy aktorzy to rozumieją”.
„W szczególnym przypadku Papás por Conveniencia, gdzie mamy dużo dzieci, wszyscy, łącznie z obsadą, zawsze upewniają się, że z dziećmi jest w porządku” – dodaje.
