La Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (Krajowa Komisja ds. Rynków i Konkurencji) twierdzi, że spółka zajmująca się obronnością i zarządzaniem wykorzystała swoją dominującą pozycję do utrudniania „wchodzenia na rynek i ekspansji” konkurentom
La Sociedad General de Autores y Editores w Hiszpanii (SGAE) zostało ukarane grzywną w wysokości 6,38 mln euro (ponad 6,8 mln dolarów według średniego kursu przeliczeniowego) przez La Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia / Krajową Komisję ds. Rynków i Konkurencji (CNMC) za praktyki antykonkurencyjne związane z jej umowsmi licencyjnymi z operatorami radiowymi i telewizyjnymi.
Jak wynika z oświadczenia, SGAE została ukarana sankcjami za „dwa naruszenia polegające na nadużyciu pozycji dominującej wynikającej z praktyk taryfowych w ramach udzielania licencji na prawa własności intelektualnej do utworów muzycznych i audiowizualnych wykorzystywanych przez operatorów radiowych i telewizyjnych w swoich programach” – czytamy w oświadczeniu. wydany przez CNMC w środę (26 czerwca).
Powszechne stosowanie stawki ryczałtowej przez hiszpańskie społeczeństwo zbiorowe „miało podwójny skutek antykonkurencyjny” – stwierdza CNMC. Pierwszy efekt, który CNMC nazywa „nadużyciem wyzysku”, wynika z praktyki SGAE polegającej na zmuszaniu licencjobiorców do płacenia stawki ryczałtowej niezależnie od „faktycznego wykorzystania przez nich swojego repertuaru, zarówno pod względem liczby utworów, jak i intensywności ich używania” – czytamy w oświadczeniu, w którym wskazano, że praktyka ta trwa „co najmniej” od 1 stycznia 2016 r.
Biorąc pod uwagę, że licencjobiorcy są zobowiązani do uiszczania stałej opłaty niezależnie od stopnia wykorzystania przez nich repertuaru SGAE, CNMC dodaje, zachęty licencjobiorców do zawierania umów z konkurentami SGAE posiadającymi mniej znaczący repertuar są ograniczone, co stanowi drugi skutek antykonkurencyjny, który utrudnia „wejście i ekspansja” tych konkurentów na rynku.
Według CNMC SGAE „wzmocniło” ten ostatni efekt – który, jak twierdzi, wprowadziło „co najmniej” od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2017 r. – poprzez „prezentowanie użytkownikom swojego repertuaru muzycznego jako uniwersalnego i dającego gwarancję” zabezpieczenia przed ewentualnymi roszczeniami osób trzecich, z tytułu korzystania z praw nienależących do ich repertuaru. CNMC argumentuje, że ogranicza to w jeszcze większym stopniu zachęty dla licencjobiorców do zawierania umów z konkurentami SGAE.
Oprócz kar finansowych SGAE otrzymała nakaz zaprzestania takich zachowań.
Dochodzenie w sprawie SGAE wszczęto po skargach złożonych przez podmioty zajmujące się prawami autorskimi w mediach audiowizualnych, Entidad de Gestión (Dama) i Unison Rights, SL (Unison).
Na początku tego roku magazyn Billboard poinformował, że organizacja ma zamiar poprawić swoją reputację pod rządami nowej dyrektor generalnej Cristiny Perpiñá-Robert, która została powołana na to stanowisko nieco ponad rok temu.
„SGAE to jedna z wiodących na świecie CMO, mająca do odegrania kluczową rolę dla swoich członków” – powiedziała wcześniej Perpiñá-Robert. „W tym roku przypada 125. rocznica naszej działalności, co jest okazją do świętowania tego, co osiągnęliśmy, ale także podkreślenia, gdzie musimy się zreformować. Jestem zdeterminowana, aby SGAE osiągnęła większą obecność na arenie międzynarodowej”.
Jak wynika z wyników za rok budżetowy 2023, w ubiegłym roku SGAE zebrała 349,1 mln euro (377,7 mln dolarów, przy średnim kursie konwersji z 2023 r.) i przekazała 354,1 mln euro (383,1 mln dolarów), a liczba członków zajmujących się prawami autorskimi wzrosła z 36 956 do 83 148.
źródło Billboard