Wartość nagrań muzycznych z Hiszpanii w 2023 r. przekroczyła 546 mln dolarów


Według PROMUSICAE, Donde Quiero Estar zespołu Quevedo jest najlepiej sprzedającym się albumem w kraju, a „Shakira: BZRP Music Sessions, Vol. 53” zespołu Bizarrap & Shakira zajmuje pierwsze miejsce pod względem przychodów


Wartość branży nagrań muzycznych w Hiszpanii przekroczyła na koniec 2023 r. 500 mln euro (546 mln dolarów), co oznacza trzeci z rzędu rok dwucyfrowego wzrostu. Według najnowszego raportu PROMUSICAE branża odnotowała wzrost o 12,33% w porównaniu z rokiem poprzednim, a sprzedaż muzyki wyniosła 465 milionów euro (507 milionów dolarów), co stanowi ponad 95% z hiszpańskiego sektora wytwórni płytowych.

Wzrost ten przypisuje się silnemu rynkowi cyfrowemu, który obecnie odpowiada za 86% konsumpcji muzyki w Hiszpanii, a prym wiodą usługi przesyłania strumieniowego. Warto zauważyć, że prawie 99% sprzedaży cyfrowej, co stanowi równowartość 398,6 mln euro (435 mln dolarów), pochodziło ze transmisji strumieniowej, a platformy audio wygenerowały 330 mln euro (360 mln dolarów). Tendencja ta podkreśla ciągłe przechodzenie w kierunku konsumpcji cyfrowej, przy czym sprzedaż fizyczna również odnotowuje wzrost, szczególnie w segmencie winyli, w którym przychody wzrosły o 19% i stanowiły ponad 56% obrotu na rynku fizycznym.

W raporcie podkreślono rosnącą akceptację modeli subskrypcji premium – w 2023 r. zdecydowało się na nie ponad 6 mln Hiszpanów, co oznacza wzrost o 15% w porównaniu z rokiem poprzednim. Odzwierciedla to rosnącą gotowość konsumentów do płacenia za lepsze wrażenia muzyczne, chociaż nadal pozostaje w tyle za innymi rynkami pod względem udziału abonentów premium.

Antonio Guisasola, Prezes PROMUSICAE, pozytywnie ocenił osiągnięcia branży w 2023 roku, podkreślając kluczową rolę modelu streamingu w zapewnianiu konsumentom dostępu do szerokiej gamy nagrań muzycznych za rozsądną cenę.

Guisasola opowiada się za kompleksowym wsparciem sektora publicznego i ciągłymi inwestycjami w rozwój artystów, aby osiągnąć lub przekroczyć poziom sprzed kryzysu pirackiego, mając na celu silniejszą obecność muzyki hiszpańskiej na scenie międzynarodowej.

„Pomoc ta, wraz z ogromnym zaangażowaniem branży nagraniowej, która co roku inwestuje ponad 30% swoich zysków w marketing i rozwój swoich artystów, przy światowych inwestycjach w te koncepcje, według danych IFPI, przekraczających 7,1 miliarda dolarów poprzez wszystkie procesy związane z produkcją fonograficzną, marketingiem i promocją powstałych utworów, pozwolą nam dokonać zdecydowanego skoku w naszej branży i przekroczyć, jak to już miało miejsce w innych krajach, historyczne maksima sprzedaży. I to już wkrótce”.

Według Promusicae 10 najlepiej sprzedających się albumów w 2023 roku to:

  1. Quevedo, Donde Quiero Estar
  2. Karol G, Mañana Será Bonito
  3. Bad Bunny, Un Verano Sin Ti
  4. Bad Bunny, Nadie Sabe Lo Que Va a Pasar Mañana
  5. Aitana, Alpha
  6. C. Tangana, El Madrileño
  7. Rauw Alejandro, Saturno
  8. Taylor Swift, 1989 (Taylor’s Version)
  9. Feid, Feliz Cumpleaños Ferxxo Te Pirateamos el Álbum
  10. Mora, Paraíso

Jeśli chodzi o 10 piosenek:

  1. Bizarrap x Shakira, “Shakira: BZRP Music Sessions, Vol. 53”
  2. Marshmello x Manuel Turizo, “El merengue”
  3. Vicco, “Nochenterai”
  4. Manuel Turizo, “La bachata”
  5. Yandel x Feid, “Yandel 150”
  6. Karol G x Shakira, “TQG”
  7. Quevedo x Myke Towers, “Playa del inglés”
  8. Quevedo, “Columbia”
  9. Rosalía x Rauw Alejandro, “Beso”
  10. Myke Towers, “Lala”
Udostępnij

Zostaw odpowiedź