W szóstej edycji Los Premios Quirino, której wręczenie odbędzie się 13 maja w San Cristóbal de La Laguna na Teneryfie, zaprezentowanych zostanie 41 prac z 10 krajów, które aspirują do miejsca wśród finalistów w dziewięciu kategoriach nagród utworzonych w 2018 roku w celu promowania talentów i iberoamerykańskiej branży animacji. Liderem listy nominacji są Hiszpania, Argentyna i Portugalia
Hiszpania, Argentyna i Portugalia przodują na liście nominacji z odpowiednio 20, 18 i 15 dziełami; Za nimi uplasowały się Brazylia i Kolumbia, w których jest po 5 miejsc. Ta pierwsza wersja obejmuje również prace z Chile (2), Meksyku (2), Urugwaju (2), Ekwadoru (1) i Peru (1). Portugalskie filmy krótkometrażowe Garrano i Ice Merchants oraz argentyńskie Pasajero wraz z hiszpańskim filmem fabularnym Unicorn Wars zgromadziły największą liczbę nominacji, po cztery w każdej. Kolejne trzy to film fabularny Nayola i film krótkometrażowy O Homem Do Lixo, oba portugalskie. Prace finalistów zostaną ogłoszone w piątek, 10 marca w Madrycie.
Dzięki pracom finalistów rozdania Oscarów (Ice Merchants) i Goya (Inspector Sun y la maldición de la viuda negra, Os Demónios Do Meu Avô, Tadeo Jones 3. La Tabla Esmeralda, Unicorn Wars i Amarradas), wybór odzwierciedla rosnąca międzynarodowa projekcja animacji w regionie. Ponadto kilka prac zostało wybranych i nagrodzonych na najważniejszych festiwalach na świecie, m.in. w Annecy, Sundance, Animafest Zagreb, Clermont Ferrand, Cannes czy Sitges.
Nominowani zostali wybrani przez komisję selekcyjną, a trzej finaliści w każdej z kategorii zostaną wybrani przez międzynarodowe jury złożone z Andrei Fernández (Chilijczyk, dyrektor artystyczny The Cuphead Show!), Julio Bonet (kierownik animacji dla dorosłych na Netflix, Wielka Brytania), Risa Cohen (producent i producent wykonawczy ds. gier wideo i filmów, USA), Robert Jaszczurowski (producent i reżyser, GS Animation/Grupa Smacznego, Polska) i Simón Wilches-Castro (Kolumbijczyk, dyrektor kreatywny w studiach Titmouse , Stany Zjednoczone). Finaliści zostaną ogłoszeni 10 marca w Ambasadzie Portugalii w Madrycie.
Wybór naznaczony koprodukcjami
Hiszpania, Brazylia i Portugalia monopolizują nominacje w kategorii Najlepszy Iberoamerykański Film Animowany, w której po raz pierwszy przez pierwszą selekcję przeszło osiem prac, w tym tytuły komercyjne i inne o charakterze autorskim. Istnieje również różnorodność pod względem technik animacji, z pracami w animacji 2D i 3D oraz łączącej 3D z animacją poklatkową.
Tadeo Jones 3. La Tabla Esmeralda to trzecia odsłona sagi słynnego archeologa. Wyreżyserowany przez Enrique Gato film przekroczył 1,6 miliona widzów w Hiszpanii. Pozostałe dwie hiszpańskie produkcje, które nadal są wyświetlane w tej kategorii, to Inspector Sun y la maldición de la viuda negra – Julio Soto oraz Unicorn Wars, koprodukcja z Francją i drugi film fabularny Alberto Vázqueza, reżysera, który zdobył dwie nagrody Quirino w kategorii Najlepszy film krótkometrażowy: w 2018 roku za Decorado i w 2021 za Homeless Home.
W wyjątkowym roku dla portugalskiej animacji kraj ten ma dwa filmy nominowane w tej kategorii: Os Demonios Do Meu Avô, w reżyserii Nuno Beato, w koprodukcji z Hiszpanią i Francją, oraz Nayola w reżyserii José Miguela Ribeiro, w koprodukcji z Belgią, Francja, Holandia.
Brazylia ma też na liście nominowanych dwa filmy fabularne: Perlimps, trzeci film Alê Abreu (O Menino eo Mundo) oraz Tromba Trem – O Filme, filmową adaptację przebojowego serialu telewizyjnego w reżyserii Zé Brandão. Listę nominowanych w tej kategorii uzupełnia kolumbijska La Otra Forma, film science fiction będący debiutem fabularnym reżysera Diego Guzmána, wyprodukowany w koprodukcji z Brazylią.
Podsumowanie nominowanych prac.
Hiszpania prowadzi również w nominacjach w kategorii Najlepszy iberoamerykański serial animowany dzięki dwóm dziełom: serialowi muzycznemu Jasmine & Jambo w reżyserii Sílvii Cortés (Teidees Audiovisuals i Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals) oraz Polinopolis w reżyserii Maríi Antolini i Martina Guido, wyprodukowany przez Mago Production, w koprodukcji z Apapacho Films i Godo Studio, z udziałem RTVE, Televisió de Catalunya i Pakapaka (Hiszpania, Meksyk, Francja, Argentyna).
O miejsce w gronie finalistów walczy także serial muzyczny La Orquestita, koprodukcja Peru, Urugwaju, Kolumbii, Argentyny i Hiszpanii (Señal Colombia, CPSE, Chucho TV, Apus Estudio, Mago Production) w reżyserii Juana Carve; kolumbijski Chica Cartón ( Señal Colombia i Piragna ) oraz argentyńska Underdogs United, serial animowany oparty na filmie Metegol, którego współproducentem są Discovery Kids Latin America i Mundoloco CGI. Listę uzupełnia Chilijski Petit de Bernardita Ojeda, który powraca, by wziąć udział w Quirino Awards z trzecim sezonem, wyprodukowanym przez Pájaro, RTVE, TV3, WKND, Pakapaka i Señal Colombia (Chile, Hiszpania, Argentyna, Kolumbia).
Z trzema nominowanymi pracami portugalska animacja błyszczy w kategorii Najlepszy Film Krótkometrażowy. Portugalska obecność jest prowadzona przez Ice Merchants (koprodukcja z Francją i Wielką Brytanią), João Gonzaleza, film krótkometrażowy, który ma również szansę na Oscara dla najlepszego krótkometrażowego filmu animowanego. W 2020 roku González otrzymał Quirino dla najlepszego szkolnego filmu krótkometrażowego dla Néstora. Portugalskie nominacje uzupełniają dwa dzieła sygnowane przez BAP – Animation Studios: Garrano (koprodukcja z Litwą) w reżyserii Davida Doutela i Vasco Sá oraz O Homem Do Lixo Laury Gonçalves.
Na liście nominacji znalazł się także hiszpański krótkometrażowy Amarradas Carmen Córdoba González, reżyserki, która w 2021 roku wraz z Roberto była finalistką Quirinow tej samej kategorii; kolumbijski Boa w reżyserii Nicolása Eduardo Parry; oraz argentyńsko-meksykańska koprodukcja Carne de Dios w reżyserii Patricio Plaza. Również z Argentyny pochodzi Pasajero, nowy krótkometrażowy film poklatkowy Juana Pablo Zaramelli, reżysera, który w 2019 roku zdobył nagrodę Quirino dla najlepszego serialu animowanego dla El hombre más pequeño del mundo.
Hiszpania i Argentyna zmonopolizowały nominacje w kategorii Najlepszy Szkolny Film Krótkometrażowy odpowiednio czterema i dwoma dziełami. Wśród prac znajdują się prace studentów i absolwentów a Universitat Politècnica de València, Digipen Institute of Technology Europe Bilbao, Universidad Nacional de Córdoba (Argentina) czy Image Campus.
Na koniec organizatorzy nagród ogłosili nominacje w kategoriach Najlepsza iberoamerykańska animacja na zlecenie – na czele z Argentyną z czterema nominacjami –, Najlepsza iberoamerykańska animacja w grach wideo – z trzema nominacjami z Hiszpanii i dwiema nominacjami z Argentyny – oraz techniczne kategorie: Najlepszy projekt wizualny, najlepszy projekt animacji oraz najlepszy projekt dźwięku i oryginalna muzyka.
O nagrodach Quirino
Nagrody te zostały nazwane na cześć twórcy pierwszego animowanego filmu fabularnego w historii, włosko-argentyńskiego pochodzenia Quirino Cristianiego, który w 1917 roku wyreżyserował El apóstol, argentyńską produkcję, w której wykorzystano 58 000 ręcznie rysowanych rysunków nakręconych na taśmie 35 mm.