Drugi film fabularny reżyserki Carloty Peredy, niedawno nominowanej do nagrody Goya dla najlepszego nowego reżysera za film Cerdita, dobiega końca. La Ermita jest produkowane przez Laurę Fernández Brites i Carlosa Fernándeza dla Filmax w koprodukcji z Iñaki Gómezem i Pablo Echartem dla Bixagu Entertainment
Nowa produkcja Filmax z Bixagu Entertainment w reżyserii Carloty Peredy z Belén Ruedą w roli głównej dobiega końca. Pereda otrzymała także nominację do nagrody Goya 2023 dla najlepszego nowego reżysera za Cerdita zaledwie kilka dni przed zakończeniem zdjęć do swojego drugiego filmu fabularnego.
Ze scenariuszem Alberta Bertrana Basa, Carmelo Viery i samej reżyserki, La Ermita to horror z Belén Ruedą, zdobywczynią nagrody Goya dla najlepszej nowej aktorki za Mar adentro i nominowaną do najlepszej głównej roli żeńskiej za El orfanato i Los ojos Julia, która powraca do kina gatunkowego, stawiając się w roli udręczonego przeszłością fałszywego medium. Towarzyszą jej Maia Zaitegi, która swoją główną rolą debiutuje mając zaledwie osiem lat, Josean Bengoetxea (Loreak i seriale Alma oraz El inocento), Loreto Mauleón (Los renglones torcidos de Dios i serial Patria) , Jon Olivares (Homeland), Elena Irureta oraz Nagore Aranburu.
Film, którego zdjęcia kręcono przez osiem tygodni w wielu miejscach w Kraju Basków i Nawarrze, jest inspirowany postaciami tak zwanych „ludzi-ptaków”, XVII-wiecznych lekarzy zarazy, którzy żyli w całkowitej izolacji, ukryci pod niepokojącymi maskami i długimi szatami. i nosili ostre kije, aby bronić się przed pacjentami i uniknąć zarażenia. Z nich zrodziła się ta bajka, która oscyluje między przeszłością a teraźniejszością, między napięciem a fantastyką i pod szczególnym okiem reżyserki Carloty Peredy gdzie wykracza poza kino gatunkowe, by eksplorować takie tematy, jak miłość matka-dziecko, śmierć, duchy czy pojednanie z sobą i z otaczającymi nas ludźmi.
La Ermita, z wielką wartością produkcyjną, miała zespół ponad 100 osób i blisko 1200 statystów, wielu z nich to profesjonalni muzycy, członkowie stowarzyszeń kulturalnych w okolicy i profesjonaliści cyrkowi, którzy reprezentowali mitologiczne postacie i święta. Ponadto specjaliści od dzieci i dorosłych sfilmowali sceny ryzyka, a wiodące firmy zajmujące się efektami wizualnymi, atmosferycznymi, fizycznymi i protetycznymi były odpowiedzialne za zapewnienie realizmu i wiarygodności, których wymaga taki projekt. Do tego należy dodać skrupulatne odwzorowanie pustelni na planie z materiałów ognioodpornych, aby móc w pełni bezpiecznie sfilmować sekwencje związane z ogniem.
La Ermita ma zespół techniczny o uznanej trajektorii, która jest częścią filmografii Peredy. Warto wyróżnić Ritę Noriegę, reżyserkę zdjęć, Sarę San Martín, asystentkę reżysera, Nacho Arenas, postprodukcję, Alberto Valcárcel, kostiumy i Davida Pelegrína, montaż. W tym projekcie dołączają Peio Villalba (kierownik artystyczny), Florencia Inés González i Txabe Atxa (kierownik obsady), Pascal Gaigne jako szef muzyki, Paty López López (wizaż) i Paco Rodríguez (fryzjerstwo).