Jakim rowerem po górskich szlakach?


Rowery górskie, które w Polsce stały się popularne w latach 90, przez ostatnie dekady bardzo się zmieniły. Dziś standardem są koła o średnicy 27.5″ lub 29′, hamulce tarczowe hydrauliczne i bardzo szerokie opony. Jednak kategoria tych jednośladów pozostaje bardzo zróżnicowana. Jeśli pragniesz jeździć swoją maszyną głównie po górach i trudnym terenie, a nie chodzi o kolarstwo szosowe, znajdziesz wśród górali rower idealny dla twoich potrzeb. Jakie rodzaje najlepiej nadają się do poszczególnych rodzajów tras?

Rower MTB XC

Stanowią dość uniwersalną kategorię. W profesjonalnym kolarstwie górskim są zgodnie ze swoją nazwą wykorzystywane w wyścigach cross country (XC), a także maratonach, gdzie teren jest urozmaicony i wymagający, choć pozbawiony ekstremalnie trudnych odcinków. Rower MTB XC bardzo dobrze nadaje się też do turystyki kolarskiej po wymagających górskich szlakach. Wśród tych rowerów możemy wyróżnić modele typu hard tail pozbawione tylnego amortyzatora, jak również fulle wyposażone w damper, czyli tylny amortyzator o skoku około 100 mm. Na podjazdach przydaje się blokada amortyzatora.

Rower MTB Trail

Tego typu rowery również świetnie spisują się na górskich szlakach, a także singlach, czyli specjalnie przygotowanych ścieżkach. Konstrukcja ramy sprawia, że całkiem nieźle dają sobie radę na podjazdach.

Rower MTB Enduro

W tej grupie znajdują się rowery o wyjątkowo mocnej ramie i bardzo dużym skoku amortyzatorów. Stworzono je z myślą o jeździe po trasach zawierających zaawansowane przeszkody terenowe, wymagających wykonywania skoków przy dużej prędkości.

Rower MTB Downhill

Downhill to rowery zgodnie ze swoją nazwą przeznaczone niemal wyłącznie do bardzo szybkich zjazdów w trudnym terenie o bardzo urozmaiconej powierzchni – złożonej z kamieni, korzeni i innych nierówności. Ze względu na dobór przełożeń Downhill praktycznie nie nadaje się na podjazdy, a więc standardowe górskie szlaki.

Rower MTB elektryczny

Od dobrych kilku lat na rynku dostępne są także rowery górskie elektryczne, które można znaleźć we wszystkich wspomnianych kategoriach, ale przede wszystkim wśród przedstawicieli kategorii MTB XC. Założenie tych konstrukcji jest bardzo proste – silnik elektryczny wspomaga pracę mięśni podczas najtrudniejszych podjazdów.

Czy warto postawić na taki rower? Zdecydowanie tak, gdy właściciel zamierza wybrać się na szlak w towarzystwie wytrenowanych kolarzy i nie odstawać fizycznie na podjazdach, albo po prostu czerpać mnóstwo radości z pokonywania niezwykle trudnych i niemal niedostępnych tras!

Udostępnij

Zostaw odpowiedź