Przez lata przyzwyczailiśmy się, że mały biznes to rodzinna firma w garażu, w które pracują członkowie rodziny i ewentualnie sąsiedzi, czy znajomi. Jednak obecnie jest to już mocno przestarzały obraz polskiej przedsiębiorczości.
Takie firmy jak ta wymieniona powyżej zaliczamy obecnie do mikro przedsiębiorstw i jest ich stosunkowo niewiele z prostej przyczyny, są niewydajne i mocno narażone na wahania i kaprysy rynku. Trudno im też zdobyć finansowanie na poszerzanie lub utrzymanie w trudnych okresach biznesu, nie mówiąc już o konkurencyjności w stosunku do dużych firm. Sukcesy osiągają raczej w sferze usług lokalnych, rękodziele, czy w bardzo specyficznych niszach. Jest jeszcze jedna kategoria firm, które całkiem dobrze radzą sobie na rynku bez konieczności nadmiernego wzrostu. Są to firmy działające całkowicie lub częściowo online.
Jeżeli natomiast jakaś firma chce konkurować na równi z innymi graczami na rynku, to musi już od samego początku liczyć się z potrzebą dynamicznego wzrostu i osiągnięcia przynajmniej statusu małej lub średniej firmy, co obecnie wiąże się z zatrudnianiem od kilkudziesięciu do nawet kilkuset osób.
Jednak tak jak pisaliśmy wcześniej, jest gałąź przedsiębiorczości, która radzi sobie bez zatrudniania dużej ilości pracowników i stanowi nową formę małych rodzinnych firm, które całkiem dobrze sobie radzą.
Biznes online
Mowa tu o firmach w dużej mierze opartych na komunikacji internetowej jednak z elementem tradycyjnym, takim jak magazynowanie czy produkcja.
Głównie mowa tu o e-commerce, czyli sprzedaży internetowej fizycznych i fizycznie posiadanych na magazynie produktów. Takie uścielenie jest dość istotne, bo mamy na rynku sporo innych modeli działalności opartej o sieć Internet.
W tym artykule nie zajmiemy się częścią onlajnową takiego biznesu a tą tradycyjną, czyli magazynowaniem, konfekcjonowaniem i dystrybucją.
Czego w takim wypadku potrzebujemy?
W modelu, w którym handlujemy fizycznymi towarami posiadanymi na składzie najważniejsza jest logistyka i magazynowanie, jednak przy niewielkich rozmiarach firmy i niezbyt rozbudowanej działalności mamy sporo niedrogich rozwiązań, które w zupełności wystarczą.
Jak zorganizować transport wewnętrzny
Do transportu wewnętrznego w zupełności wystarczą wózki magazynowe Promag i choć z czasem można pomyśleć o systemach automatycznych z napędem, to przez pierwszy, nawet dość długi okres, w zupełności wystarczą. Istotniejsze niż sam sprzęt będzie tu odpowiednie zaplanowanie traktów komunikacyjnych, optymalne rozmieszczenie poszczególnych stanowisk i ustalenie priorytetów transportowych by nie tworzyły się wąskie gardła.
Skoro mamy już załatwioną sprawę transportu, to teraz przychodzi czas na przechowywanie towaru, który będziemy sprzedawać.
Jak magazynować
Najważniejsze jest przemyślane składowanie produktów, w tym zakresie w zupełności wystarczą regały półkowe Promagobecnie jest tak wiele dostępnych modeli o modułowej konstrukcji, że każda firma znajdzie coś dla siebie. Takie systemy regałowe można ze sobą łączyć i dostosowywać do potrzeb i możliwości lokalowych firmy. Istotne jest by całość była odpowiednio zsynchronizowana z częścią transportową i wysyłkową, ponieważ dopiero razem stanowią rdzeń dobrze działającego e-commerce.
Kompletacja i pakowanie
Zakładając, że dostarczanie towaru do klientów jest oparte o ogólnie dostępne firmy przewozowe musimy dostosować nasze standardy pakowania i oznaczania przesyłek do wymogów przewoźników, bez opracowanych procedur na tę okoliczność będziemy mieć wiecznie problemy z wysyłką, a szczególnie ze zwrotami. Trzeba to więc zrobić na samym początku. Stanowiska kompletacyjne mogą być połączone ze stanowiskami do pakowania lub można to robić oddzielnie. Wszystko zależy od warunków lokalowych i wielkości dziennych wysyłek.
Bądź jak Mcdonald
Jest taki film „McImperium” opowiadający o powstaniu i rozwoju tej firmy, jest tam też scena, gdy jeden z bohaterów na „sucho” opracowuje strategię przygotowywania i wydawania posiłków, planuje gdzie co powinno stać by praca szła sprawnie i opracowuje procedury by można było je powielać w nowo powstających lokalach. procedury, nie brzmi to może romantycznie, ale jest skuteczne dlatego warto je opracowywać, wprowadzać i przede wszystkim stosować od samego początku, niezależni od prowadzonej działalności.