Maya y Los Tres wyróżnia się jako jeden z najczęściej oglądanych seriali familijnych na Netflix. Poznaj legendy i mity, które zainspirowały tę serię pełną przedhiszpańskiej kosmogonii
Maya y los Tres (2021), autorstwa Jorge Gutiérreza, zdołała osiągnąć sukces wśród seriali w Meksyku i nie jest to zaskakujące, ponieważ magiczny świat, który nam przedstawia, inspirowany jest niesamowitymi meksykańskimi legendami i mitami.
Należy zauważyć, że twórca wziął za punkt odniesienia niektóre elementy kultury Majów, Inków i Azteków, ale kosmogonia jest tylko pretekstem do oddania hołdu czemuś o wiele większemu dla niego: kobietom w jego życiu, a zwłaszcza jego żonie, mamie i siostrze.
Tutaj przedstawiamy legendy, mity i niektóre fakty historyczne, którymi inspiruje się Maya y los Tres.
Orzeł pożerający węża (flaga Meksyku)
Pochodzenie flagi Meksyku jest bardzo dobrze reprezentowane w serii. Legenda głosi, że Meksykanie otrzymali od Huitzilopochtli rozkaz, w którym powinni odbyć pielgrzymkę, aż znajdą znak, który im dał: orzeł na szczycie kaktusa pożerającego węża i tam powinni znaleźć Tenochtitlán.
W pierwszym rozdziale widzimy, jak orzeł pożera węża na kaktusie w tym, co może być wybraną ziemią, Wielkim Tenochtitlán. Jeśli będziesz kontynuować oglądanie serialu, bez podawania wielu spoilerów, zobaczysz znaczenie, jakie ten obraz ma w fabule.
Ofiara księżniczki
Maya, księżniczka o sercu wojownika, musi zostać poświęcona w swoje piętnaste urodziny Bogu Wojny, jako cenę jaką musi zapłacić za mroczny sekret swojej rodziny.
Poświęcenie księżniczek nie jest tematem, który jako kultura nas zaskakuje, ponieważ w starożytnej tradycji Majów piękne i dziewicze dziewczęta były wrzucane do cenot (rodzaj naturalnej studni krasowej utworzonej w skale wapiennej, występujący szczególnie często na półwyspie Jukatan w Meksyku), po to, by dotarły do dna wody i tam mogły porozmawiać z bogami, aby sprowadzić deszcze i dobre żniwa.
Bóg Mictlan
Mictlantecuhtli był azteckim bogiem śmierci, czczonym w całej Mezoameryce i który rządził podziemiami wraz ze swoją żoną Mictecacíhuatl.
W obrębie Maya y los Tres, Alfred Molina i Joaquín Cosío stanowią głos Boga Mictlána, którego reprezentuje Jorge Gutiérrez z dwiema głowami, a które przemawiają i przeczą sobie wzajemnie, tworząc metaforę tego, co dla niego reprezentuje wojna i rozum, a także spór między sercem a rozumem.
To bardzo interesujące, jak seria przyjmuje elementy przedhiszpańskie jako hołd, ale Gutiérrez wykorzystuje także twórczą wolność, aby uchwycić swój bagaż kulturowy, pełen nie tylko tysiącletnich światopoglądów, ale także bardzo aktualnych zasobów i elementów.
Jaguary i Pumy
Święte zwierzęta były podstawową częścią kultur mezoamerykańskich, a chyba zwłaszcza kultury Majów. Dlatego Jorge nie chciał włączać do animacji koni, poza tym w tamtym okresie zwierzęta te nie istniały w regionie.
Ale poza tym, w kulturze Majów jaguary były silnym symbolem władzy, nazywano je Balam, a wysokie postacie kultury używały ubrań z tymi zwierzętami, aby zademonstrować swój autorytet i znaczenie w społeczeństwie.
Tak więc w serii Chiapa i Colmillo widzimy jaguara i pumę, które reprezentują dualizm dobra i zła.
Związek ze śmiercią
Meksykański szczególny związek ze śmiercią to coś więcej niż mit czy legenda, który naznaczył tą kulturę od czasów przedhiszpańskich do dziś. W czasach starożytnych składanie ofiar bogom, dalekie było od tragedii, a honorem, za który warto umrzeć.
Dziś obchody Día de Muertos zwracają uwagę całego świata na radosną wizję śmierci i tego, co nas czeka po życiu.
W związku z tym Jorge Gutiérrez skomentował w „Los Angeles Times” : „My, Meksykanie, mamy w uszach śmierć szemrzącą: »Żyj!«. Tak, istnieje śmierć i to nadaje wartości życiu. Nie możesz mieć jednego bez drugiego.”
Dlatego seria jest pełna czaszek, w rzeczywistości jest ponad 10 000 czaszek w animacji serialu, w tym na twarzach postaci, ubraniach, w biżuterii i w zasadzie wszędzie, gdzie można spojrzeć.