Przedstawiamy dziesięć, nieco starszych, filmów, które trzeba zobaczyć z meksykańskiego kina w tym czasie grozy
Przed nadejściem Halloweenowej nocy polecamy dziesięć klasycznych meksykańskich horrorów, które sprawią, że włosy staną dęba.
Makario
Film Roberto Gavaldóna z 1960 roku, ze zdjęciami Gabriela Figueroa, opowiada historię Macario (w tej roli Ignacio López Tarso), chłopa żyjącego w biedzie z żoną i dziećmi. Pewnego razu, tuż przed ucztą z indykiem, pojawiają się trzy postacie, z którymi protagonista nawiąże dialog i zawrze układ. Diabeł, śmierć i Bóg zmienią życie Macario z nieoczekiwanym zakończeniem.
Projekt jest uważany za jeden z najlepszych filmów meksykańskich. W roku premiery był nominowany do Oscara jako film zagraniczny i wygrał w kategorii Najlepsze zdjęcia dla Gabriela Figueroa na Festiwalu Filmowym w Cannes.
El Ángel Exterminador / Anioł zagłady
Jeden z najważniejszych filmów hiszpańskiego reżysera Luisa Buñuela z 1962 roku, ze zdjęciami Gabriela Figueroa. W roli głównej Silvia Pinal i przedstawia dziwną sytuację, jakiej doświadczyła grupa gości po wzięciu udziału w kolacji i uświadomieniu sobie, że nie mogą opuścić tego miejsca. Ta sytuacja powoduje, że to, co najgorsze, zostaje uzewnętrznione w analogii rozkładu społecznego.
Jest uważany za jeden z najlepszych meksykańskich filmów wszechczasów z surrealistycznym znaczkiem Buñuela .
El esqueleto de la señora Morales / Szkielet pani Morales
W 1960 Rogelio A. González nakręcił ten film. Jej bohaterami są Arturo de Córdova, Rosenda Monteros, Amparo Rivelles i mało wówczas znana Angelines Fernández. Historia opowiada o małżeństwie, w którym oboje małżonkowie uprzykrzają sobie życie. On, z zawodu wypychacz zwierząt, ogłasza, że jego żona pojechała do Guadalajary odwiedzić krewnego. Jednak Pablo trzyma szkielet, który traktuje jak swoją żonę.
Jest uważany za jeden z najlepszych meksykańskich filmów kryminalnych.
El Vampiro
Film grozy wyreżyserował Fernando Méndez w 1957 roku. Udział biorą m.in. Abel Salazar, Ariadne Welter, Carmen Montejo i Germán Robles.
Kobieta jedzie na farmę odwiedzić chorą ciotkę. Podczas tej samej podróży spotyka agenta podróży i razem wyruszają w drogę do jej celu, ale muszą kontynuować podróż wozem, który w tajemniczy sposób przybył. Kiedy docierają na miejsce, Martha dowiaduje się, że jej ciotka zmarła i pozostaje na miejscu, nieświadoma, że tam czają się wampiry.
Ensayo de un crimen / Zbrodnicze życie Archibalda de la Cruz
Kolejny z filmów, które Luis Buñuel nakręcił w Meksyku, ale ten z 1955 roku. Bohaterami są Ernesto Alonso i Miroslava Stern.
Archibaldo de la Cruz widział, jak umiera jego guwernantka i fakt ten naznaczył go na całe życie i jako dorosły zaczyna wierzyć, że jest mordercą kilku kobiet, z jedynym argumentem, że sam życzył im śmierci. To film psychologiczny z elementami grozy i sporą ilością suspensu.
Ladrón de cadáveres
Fil jest reżyserowany przez Fernando Méndeza w 1957 roku i jest prowadzony przez Columba Domínguez, Crox Alvarado, Wolf Ruvinskis, Carlos Riquelme. To horror i film o zapasach, który opowiada o morderstwie sportowca i o tym, jak zaczyna się śledztwo w czymś, co staje się coraz bardziej dziwne. Guillermo Santana zostaje zinfiltrowany w celu zbadania jako zamaskowany „Wampir”. Ale sprawy przybierają zły obrót i Guillermo zostaje zamieniony w potwora w służbie złego Panchito, który udaje nieszkodliwego sprzedawcę loterii. Być może jest to jeden z pierwszych filmów meksykańskich, który w swoją fabułę angażuje świat zapasów
La invención de Cronos / Cronos
Jest to debiut fabularny Guillerno del Toro w 1993 roku. Film z udziałem Federico Luppi, Ron Perlman, Claudio Brook, Margarita Isabel, Tamara Shanath, Daniel Giménez Cacho, Juan Carlos Colombo, Mario Iván Martínez. Cronos to artefakt stworzony przez hiszpańskiego alchemika w Veracruz w 1536 roku, zawierający owada, który żywi się krwią i ma moc oferowania wiecznej młodości. Był to film nagrodzony 9 nagrodami Ariel i oklaskiwany przez krytyków.
Dos monjes
Juan Bustillo Oro wyreżyserował ten film w 1934 roku. W XIX-wiecznym klasztorze dwóch mnichów zaciekle ze sobą walczy. Wezwani do spowiedzi opowiadają inną wersję tej samej historii, w której jedynym wspólnym elementem jest kobieta, w której oboje byli zakochani.
Hasta el viento tiene miedo
Carlos Enrique Taboada reżyseruje ten film w 1968 roku. W rolach głównych Marga López, Maricruz Olivier, Alicia Bonet, Norma Lazareno, Renata Seydel, Elizabeth Dupeyrón, Rita Sabre Marroquín, Irma Castilón, Rafael Llamas i Pamela Susan Hall.
Internatem dla młodych dam wstrząsa pojawienie się ducha Andrei, studentki, która pięć lat wcześniej popełniła samobójstwo.
To jeden z charakterystycznych meksykańskich horrorów.
El libro de piedra
Film z 1969r w reżyserii Carlosa Enrique Taboada. Bohaterami są Marga López, Joaquín Cordero i Norma Lazareno.
Eugenio Rivalcaba zatrudnia Julię Septién jako guwernantkę swojej małej córeczki Silvii. Ale dziewczynka w dziwny sposób dzieli się informacjami o sobie i twierdzi, że bawi się z Hugo, kamienną statuą chłopca czytającego książkę, która zdobi ogrody domu. To, co na pierwszy rzut oka wydaje się prostą grą dziecięcej wyobraźni, przeradza się w makabryczną obsesję.